Svar: Søvn, mad, forkølelse
5. januar 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Merete
Tillykke med den lille dreng:o)
Børn sover meget forskelligt og nogen har behov for at sove mere end andre. De fleste børn på din drengs alder, vil have behov for at sove 3 gange dagligt, sammenlagt 5-6 timer og derudover så sove om natten, dog afbrudt af at få mad.
Når man ser på din drengs samlede søvn, så sover han jo 'lige efter bogen' - han formår dog at tage nogle rigtigt lange lure og dækker således sit søvnbehov med to lure dagligt. Han sover altså rigtig godt, når han sover - og derfor er det også naturligt at han ikke sover særlig meget om aftenen. Han er faktisk dækket ret godt ind.
Når han falder i søvn i dine arme om aftenen, så er det tryghed, som du selv beskriver og så er det rigtig dejligt bare at ligge og putte - det er ikke fordi han som sådan har det store søvnbehov der og derfor protesterer han også når du ligger ham fra dig. Jeg kan derfor ikke se nogen problemer i at du sidder med ham, hvis du selv har det godt med det.
Med hensyn til hans indtag af mælk, så varierer dette. Du vil sandsynligvis opleve at han øger sit mælkebehov igen om et par uger. Du skal naturligvis tilbyde ham flaske, når du mener det er tid til det og så må du lade ham tage det han har behov for. Du må et eller andet sted tro på at han har en naturlig evne til at regulere sit behov, hvis du tilbyder ham. Så længe han trives, udvikler sig, smiler, pludrer, tisser osv. så får han hvad han skal have - sådan må det være:o)
Med hensyn til stop i næsen, så lyder det mere som om din dreng har lidt hævede slimhinder og ikke som om han er så forkølet. Nogle børn er meget tætte i næsen og har meget 'trange' næsebor - det vil de normalt vokse fra. Hvis du synes han ligefrem 'snorker' så synes jeg du skal få lægen til lige at se på ham.
Det er fint at dryppe med saltvand lige inden han skal spise, hvis du fornemmer at det hjælper. Men handler det mere om at pladsen er trang, så er det nok tvivlsom hvor stor effekt det har - prøv at tale med lægen om det.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske