Svar: Vil ikke kravle - 12 mdr.
5. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Sebastians mor
Tillykke med 1 års dagen på onsdag - det bliver jo en stor dag:o)
Og så vil jeg lige starte hvor du slutter - jeg tror nu nok din dreng skal begynde at gå rundt på et tidspunkt, jeg tror faktisk ikke at jeg har oplevet (i min tid som skolesundhedsplejerske) at børn i den alder fortsat trillede rundt...:o) Så jo der er håb forude - men måske han springer kravleriet over, det er der jo børn der gør.
Og det kan faktisk godt være at der er noget om det med arvelighed. Jeg ved ikke om der er lavet forskning på dette, men jeg synes ikke det er usædvanligt at forældre kan fortælle at de selv gik meget hurtigt, aldrig har kravlet osv. og det samme så ses hos deres børn. Så måske det ligger til familien ikke at kravle så meget.
Du har ret i at det er vigtigt at lære at kravle. Det handler om at kunne krydskoordinere og få de to hjernehalvdele til at arbejde sammen. Men dette kan jo godt læres selvom man er begyndt at gå, så det er jo ikke sådan at 'løbet er kørt' hvis han ikke kravler.
Samtidig tænker jeg også at han jo er godt igang. Og han udvikler sig hele tiden motorisk, ting tager bare tid og måske hører han til dem som bruger sig selv rigtig meget verbalt i stedet for. Det ses jo at børn er rigtigt gode til at tale og derfor senere til at bruge sig selv fysisk og på samme måde ses det modsatte - at børn som er rigtigt hurtigt til at komme omkring fysisk, kan være lidt senere til at tale. Forskellighed skal der være plads til.
De fleste børn begynder at kravle mellem 8-12 måneders alderen og de fleste børn begynder at gå rundt mellem 11-15 måneders alderen. Det normale har dog vide rammer og der er således også børn som kravler når de er 5-6 måneder gamle og børn som først går når de er 18 måneder.
Sebastian lyder til at være igang med en fin udvikling og derfor tror jeg ikke du skal være bekymret. Du kan styrke hans balance ved at gynge ham og en babygynge som han kan sidde i kunne måske være et fødselsdagsønske. Ellers er det tumlelege, hvor du bruger dig selv og lader ham bevæge sig hen over dig på gulvet, svingture i luften osv. som er godt.
Ha' en rigtig god fødselsdag og fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske