Svar: Søvnrytme og skemad?
5. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære M.
Det lyder umiddelbart som om jeres lille pige, har behov for mælken om natten. Selvom hun ligger tæt ved jer og får trygheden, så søger hun fortsat brystet og hun spiser, så vidt jeg kan se ud af dit brev meget gerne og tager også godt fra. Det lyder således ikke som om hun bare dier kortvarigt, men som om hun har et reelt behov for mælk.
Det kan naturligvis hænge sammen med at nu nu er så stor at hun begynder at have behov for mere. Det at spise hyppigere og generelt have sværere ved at sove længere tid af gangen, er et af signalerne om at hun kan have behov for mere mad.
I første omgang kan du forsøge at lægge hende lidt hyppigere til og især om dagen. Det fremmer din mælkemængde at amme om natten, men du skulle nødig komme ind i at hun sover længere om dagen end hun gør om natten og sådan lyder det lidt til at være i øjeblikket. Jeg tænker derfor at du skal prøve at holde hende lidt mere til ilden i dagtimerne og skal hun sove et længere stræk på 4-5 timer, så er det bedre for jer alle at det stræk ligger om natten. Hvis hun har behov for at spise hver 2 time, så må det være i dagtimerne.
Prøv derudover at se om du kan få hende til at tage lidt fra begge bryster ved hver amning. Lad hende spise fra den ene side, så hun 'tømmer' her, skift hende og giv hende så fra den anden side inden du putter hende. På den måde får du stimuleret begge sider.
Hvis det ikke hjælper at øge din mælkemængde, så kan det godt være tiden at du skal forsøge med noget andet. Du kan vurdere, hvorvidt du vil forsøge med lidt vælling - det virker mere mættende for nogen, hvor andre synes det er uden effekt. Du kan, da du ammer hende fuldt, også vælge at springe vælling over og gå direkte til grøden.
Start med små mængder 4-5 tsk.fulde en gang dagligt, som du så øger stille og roligt.
Det kan også være du tænker at du allerede nu ammer rigtig hyppigt om formiddagen og rigtig hyppigt om aftenen og at du faktisk ikke kan få mere amning ind. Sådan lyder det også lidt i dit brev. Da din datter trods hyppig amning, spiser så gerne, så kunne det også være en indikation for at tilbyde noget ekstra ud over modermælk.
Min umiddelbare tanke er dog at din datter enten forsøger at øge din mælkemængde ved at melde sig hyppigt, eller at hun viser dig at hun har behov for mere mad. I takt med at du begynder at indføre lidt flaske eller skemad, så vil det være en rigtig god idé at du også prøve at have lidt fast struktur, dvs. faste tider for mad og søvn. Tiderne for søvn lyder nogenlunde stabile, men det vil være ganske udmærket med et fast putteritual, en fast sut og sutteklud osv.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske