Svar: For lidt mælk - 5 mdr.
5. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Din datter er altid blevet ammet og det lyder som om at I begge er rigtig glade for amningen og at det går rigtig godt. Jeg tvivler derfor på om hun overhovedet vil fravælge amningen fordi hun begynder med lidt grød og mos - det tror jeg virkelig ikke.
Til at begynde med, så vil det være rigtig fint at tilbyde hende 4-5 tsk. grød eller mos 1 gang dagligt. Sammen med dette kan hun tilbydes lidt vand af en kop eller af et snapseglas, da det kan være lettere at drikke af dette. I må gerne starte inden hun er 6 måneder. Det lyder til at være helt fint at begynde nu, og I skal jo starte i det små. Vandet hun drikker behøver ikke være kogt, med mindre I har privat vandboring. Hører I til et almindeligt offentligt vandværk er der ikke problemer i at give hende vand fra hanen.
Når man giver skemad, så tager det ofte lige lidt tid for barnet at lære teknikken. Det er meget anderledes at spise af en ske, føre maden tilbage til svælget med tungen og synke det. Det er en kompliceret proces. I starten skal hun også vende sig til en anden smag og så skal hendes mave også vende sig til at nedbryde anden føde en mælk. Man skal derfor ikke køre for hårdt på og derfor vil der også være plads til mælken.
Stille og roligt vil I kunne øge hende til ½ dl og når hun begynder at kunne spise en lille dl. af gangen og det går godt, maven følger fint med osv. så kan I give hende skemad to gange dagligt. Det er langt bedre at give 1 dl. 2 gange dagligt end 2 dl på en gang. Det sikrer for det første at der fortsat er plads til mælk i maven, men det giver jer også mulighed for at give hende en større variation af mad idet det ene måltid kan være grød og det andet måltid kan være grøntsagsmos.
En plan for dagen med 1-2 måltider skemad og amning kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af glas
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Bryst
Puttes til eftermiddagslur, har evt. behov for bryst inden
Eftermiddag: Bryst
Sen eftermiddag: Evt. bryst og powernapper lidt
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop
Bryst og puttes til natten
Sen aften: Bryst
Nat: Evt. Bryst
I må tro på at hun har en helt naturlig og sund evne til at regulere sit behov. Hvis I tilbyder, så tager hun fra efter behov og det er helt okay. Da amningen går så godt, så tror jeg bestemt ikke at hun mangler mælk. Jeg ved at man har lavet nogle undersøgelser på børn omkring 6 måneders alderen og deres mælkeindtag og man har fundet ud af at de her drikker knap 1000ml i døgnet - så det er en del du producerer:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske