Svar: Sprogudvikling - 11 mdr.
6. januar 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Sofies mor
Det lyder som om Sofie er rigtig godt igang med sin sproglige udvikling og jeg vil foreslå dig at læse bogen/hæftet "Barnets sprog - giv det en hjælpende hånd" - Se dette link: www.sundhedsoplysning.dk/kfs_handel/produkt_info/1127.htm
Det er et lille hæfte netop lavet til forældre:o)
Børn jo meget forskellige også hvad angår sproglig udvikling. Et barn på 1-1½ år kender familiens navne og reagerer på fremmede lyde. Barnet forstår flere ord og siger selv enkelte småord. Et barn på 1½-2 år er lidt mere interesseret i at gentage ord, som andre lige har sagt og begynder selv at bruge flere ord. Begynder at bruge to-tre-ords sætninger f.eks "Mor se", "Det min", "Hvad er det" = "A det". Sidstnævnte eksempel fordi du ikke kan forvente at barnet taler rent, ord som far hedder f.eks også ofte bar.
Det vigtigste er selvfølgelig at barnet gerne vil tale og forsøger. Det er en rigtig god idé at du taler med din datter i dagligdagen, snak med hende om, hvad det er I laver. Hvis hun peger på noget og du ved hvad det er hun gerne vil have, så gentager du det imens du giver hende det f.eks. "Vil du gerne have et glas mælk?" "Vær´s´go her er mælk". Ved at gentage ordene på flere måder hjælper du hende til sproglig udvikling.
Rim og remser og masser af sange og sangleje er også rigtig gode. Små puslespil kan bruges. I kan evt. købe træpuslespil med dyrelyde, så får i samtidig med at I leger, en snak om hvad koen, grisen og hønen siger.
Håber du kan bruge dette lidt videre og ellers tror jeg der er hjælp at hente i nævnte hæfte:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske