Svar: Spændte bryster efter ammestop
6. januar 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Christians mor
Det lyder som en god idé, hvis du kunne få lidt af mælken ud. Det er vigtigt fordi den mælk som står tilbage i brystet faktisk kan medføre en brystbetændelse. Jeg vil tro, at du vil kunne nøjes med at gøre det denne ene gang, da det nu er lørdag og det var i torsdags du ammede sidste gang. Men som sagt er det vigtigt for at undgå brystbetændelse.
Det er korrekt at du ikke skal til at malke ud for at stimulere, men du skal malke ud så længe at mælken flyder let. Det er vigtigt for at få 'tømt' brystet en sidste gang.
Nu kan jeg jo ikke se hvor brystspændt du er og jeg har svært ved at vide om det 'bare' gør ondt eller om det gør 'vanvittigt ondt'. Hvis det er en spænding som ikke gør vildt ondt, men som generer så vil det være en god idé at du går i brusebad og får vandets varme stråler til at massere lidt på brystet. Den mælk som løber ud skal bare have lov til at løbe ud. I givet fald kan dette være nok. Men hvis du har rigtigt meget mælk stående og du er ved at springes, så bør brystet efter min mening tømmes.
Du må gerne bruge en lidt tætsiddende BH, men pas på med en bøjlebh, da bøjlen kan klemme på brystet og gøre det værre. Og så skal du ikke berøre dit bryst for meget (ud over hvis du malker ud eller er i bad) da berøring også stimulerer.
Hvis du får rødme af brystet, yderligere smerter, hvis du får feber eller influenzalignende symptomer, så er det tegn på brystbetændelse og så bør du gå til lægen. Vær her opmærksom på at almindelig penicillin virker ikke på brystbetændelse.
Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske