Svar: Søvn og natteroderi - mor er most æblegrød
7. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Mor K
For det første vil jeg sige, at det lyder som en rigtig god idé at I er begyndt med lidt skemad og at jeres dreng også får vælling. Han er som du siger en rigtig stor dreng og lyder også til at være en sulten dreng. Samtidig har du også brug for hvile og du har brug for at dit blodsukker ligger rimeligt stabilt, for også at have overskud.
Jeg tænker om du måske skulle overveje endnu en flaske og om far skulle ind i billedet. Det er helt normalt for jeres drengs alder at skulle have vælling at sove på til natten og her falder han jo også rigtig fint i søvn. I må meget gerne klappe hinanden på skuldrene over det ritual og at det fungerer så godt. Det er super:o)
I kan overveje om det ville være en idé at han får vælling til natten omkring kl.20 som nu og så får en flaske igen kl. 23-24 af far, lige inden han går i seng. På den måde ville I måske kunne undgå at han så vågner kl.02 og kræver mad. Du kan også prøve at amme ham kl. 23. Nogle gange kan det godt have samme effekt, andre gange ikke - men det er en balance idet han heller ikke skal stopfodres så meget at det giver mere uro end ro i den lille mave.
Han vil sandsynligvis kunne spise i søvne på det tidspunkt og så burde han kunne sove til næste morgen tidlig kl.05. Det vil sige at I alle kunne være heldige at få lov til at sove fra ca 24 til 05 - altså en fordobling af hvad du har oplevet indtil videre:o)
Jeg kan se at han nogle gange har meldt sig selv til amning inden midnat og det er bla. derfor jeg tænker at det måske er en flaske erstatning han skal have på dette tidspunkt. Jeg synes det er et forsøg værd.
En god søvn om dagen er vigtigt for at sove godt om natten, så derfor synes jeg ikke at I som udgangspunkt skal begynde at vække ham om dagen. Start med at se om I kan få mere mælk i ham sen aften, lad far gøre det, da han ikke forbindes med amning og derfor ikke sender ammesignaler og se om det ikke kan lykkes jer. Fortsæt så også med skemaden og mælken i løbet af dagen, det er om dagen han skal spise og fyldes mest op.
Håber det virker. Rigtig meget held og lykke, jeg krydser fingre og håber at mor kan komme til at stråle bare lidt som et nyplukket blankt æble:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske