Brev:
Social udvikling - 12 mdr.
7. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Social udvikling - 12 mdr.
Kære Helen
Mit barn er lige blevet et år, men han pludrer næsten ikke. Det har han faktisk ikke gjort siden de første måneder. Han pludrer da lidt, men kun ganske lidt. Har du set det før?
Vi må ikke røre ved hans hænder og må heller ikke altid holde om ham. Hvis vi aer ham på hånden, trækker han hånden til sig, også selv om han ikke er i færd med at pille ved noget. Han har tidligere ved flere lejligheder fjernet mine hænder, når jeg holdt om ham, mens han blev ammet. Han har aldrig rørt ved mit bryst med hænderne, ligesom han heller ikke har kigget op på mig, mens han blev ammet. Således kan vi f.eks. heller ikke holder hans hænder, så han kan gå rundt med støtte fra os. Jeg må ofte gerne danse rundt med ham til musik, hvor han lægger hovedet ind mod min skulder.
Er dette et fænomen, du er stødt på før?
Han lærte for et par måneder siden at vinke, men det er han helt holdt op med, også selv om vi bliver ved. Han efterligner os i det hele taget ikke ret meget. Hvor meget skal han efterligne vores bevægelser og mimik på nuværende tidspunkt?
Han peger meget på alting og rækker ting til os, som vi nogle gange må få, andre gange ikke.
Med venlig hilsen
KS