Brev:
Dagplejestart med gråd
8. januar 2007
Alder:
11 mdr.
Dagplejestart med gråd
Kære Helen
Først vil jeg sige tak for en god brevkasse, hvor jeg indtil nu har haft meget glæde af at læse dine besvarelser til andre, når jeg har haft overvejelser i forhold til min datter.
Min datter er nu 11 1/2 måned og et glad og aktivt barn.
Hun er for en uge siden startet i dagpleje, er lige startet på uge nr. 2. Jeg skal begynde at arbejde på fuld tid om en uge.
Dagplejemoderen fortæller hver dag at hun har grædt fra hun opdager jeg er "helt" væk og til jeg henter hende igen. I dag forstod hun for første gang, da jeg sagde farvel og det syntes jeg var bedre selv om hun skreg hel vildt. Jeg har trappet opholdet op fra 1 time til at hun de sidste dage er afleveret ca. 8.30 og hentet v. 13.tiden.
Udover den konstante gråd, har dagplejemoderen fortalt at hun den første dag var nødt til at fastholde min datter under bleskift da hun simpelthen ikke kunne komme til at skifte hende. Vi kender godt problemet herhjemme, men er kommet omkring det ved at give hende noget i hånden. Det har også hjulpet lidt i dagplejen.
Endvidere har min datter ikke villet spise noget derhenne (kun da jeg også var der ved besøgene og den første dag), vi får at vide at hun er som en flitsbue når hun skal sættes i højstolen (det har vi aldrig oplevet herhjemme). Jeg har i dag prøvet at give hende glasmad med, da det er det hun er mest glad for, selv om hun også herhjemme har fået rugbrød til frokost den sidste 1 1/2 måned. Det går rimelig fint med at få hende til at falde i søvn derhenne. De har været ude at gå tur en gang, da holdt hun op med at græde, så længe det varede, så det vil de prøve noget mere de næste dage.
Jeg har forsøgt at at tage hendes yndlingslegetøj med, men får at vide, at dagplejemoderen måtte lægge det væk, da min datter blev helt tosset, hvis nogle af de andre børn rører det. Dog finder hun god trøst i den billedbog hun har med med fotos af os og andre kendte ting, når de læser den sammen.
Det er kommet meget bag på både os og dagplejemoderen at hun ville reagere sådan. Hun har slet ikke været sådan under besøgene der, og om morgenen når vi kommer vil hun faktisk gerne ind og de andre må også gerne røre hendes legetøj. Vil også gerne over til dagplejemoderen mens jeg er der. Hendes problem er helt tydeligt at jeg går derfra. Hun er vores første barn, så hun har jo også været vant til at have meget opmærksomhed på sig i et helt år.
Det skal siges at hun har været helt den samme som hun plejer herhjemme, glad og tilpas, leger og sover fint (undtagen den første dag, hvor der gik et par timer inden hun sagde en lyd) Hun vil stadig gerne passes hos mormor og morfar, der er hun helt tryg.
Mit spørgsmål er nu:
1) Der er ikke gået så lang tid endnu - men det bekymrer mig lidt at dagplejemoderen ikke rigtig kan aflede/trøste hende. Hvor lang tid er det ok at lade det stå på at hun græder hele dagen, før man prøver andre løsninger?
2) Hvis alt går galt, har mormor og morfar snakket om de evt. kan passe hende. Jeg er helt tryg ved dette, men mit indtryk er at hun bliver "passet meget op der" og tænker at det er bedre at hun lærer at indordne sig lidt sammen med andre voksne og børn nu?
3) Er der andre ting vi kan gøre, for at hjælpe hende til at trives i dagplejen?
4) Hvad kan man forvente i en dagpleje, jeg tænker lidt at det jeg får at vide som problemer hos dagplejen fx. at hun skriger når dagplejemoderen går på toilettet, at hun kan blive tosset når andre rører hendes legetøj - er noget hun skal have hjælp til at håndtere og ikke et "unormalt" problem, når hun er 11 måneder og lige startet på en helt ny verden?
Hilsen den frustrerede mor