Svar: Søvn - 9 uger
8. januar 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Lis
Tillykke med den lille dreng:o)
Du skriver, at når du tager din dreng over til dig, så falder han til ro. Jeg tænker at det naturligvis kan handle om tryghed og det beroligende der er ved at være i favn, det kan også være fordi han hos dig ligger mere tæt og ikke kan 'flagre med arme og ben' på samme måde som han kan, når han ligger for sig selv. Så kan det handle om at han måske ligger mere på maven og derfor får slappet lidt mere af hos dig og så kan det også handle om at han hos dig, sandsynligvis ligger lidt mere eleveret med sit hoved.
Hvis vi prøver at føre nogle af disse ting over i sengen, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kunne svøbe ham, når han har spist sin natflaske - svøbe på gammeldags manér i et lille tæppe med hænderne ind til kroppen. Det symboliserer lidt det med at ligge i din favn, og når hænderne ikke har mulighed for at flagre, så hjælper du ham med at få samling på sig selv.
Ligge på maven må han jo ikke pga risikoen for vuggedød, men du må gerne elevere hans hovedende lidt. Prøv at lægge en pude ind under madrassen, eller måske et ringbind eller lignende, som lige kan løfte madrassen lidt op, så han kommer til at ligge lidt skråt. Det at ligge skråt hjælper med at få en bøvs ud, hvis det er den som ligger i maven og klemmer.
Det vil også være en rigtig god idé, hvis du herefter kunne give ham en sut, idet det at sutte sætter gang i tarmperstaltikken og det hjælper således maden igennem systemet. Derfor vil en sut kunne give lidt ro. Det lyder i øvrigt som om du allerede gør rigtig mange gode ting, så bliv ved med det:o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske