Brev:
Søvn, flaske, natamning, morgenmad
8. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Søvn, flaske, natamning, morgenmad
Hej Helen
Godt nytår!
Rigtig dejligt at læse indlægget om "At lære at falde i søvn selv", da jeg pt. lige selv er i gang med bogen og forsøger mig med de forskellige metoder - lige efter mit hjerte.
I forlængelse af det, har jeg lige nogle ting jeg lige ville høre din mening om, vedr. ”metoden”.
Det handler jo om, at man skal lære barnet at falde i søvn af sig selv, uden sut, sutteflaske, bryst i munden og det sted der nu er meningen de skal sove. Så de ikke vågner op forskrækket når sutten, flasken, bryst mangler.
Måden jeg gør det på er, at give min søn sutteflaske, men tage den ud lige inden han falder rigtigt i søvn. Hvis han så vågner igen, stikker jeg den ind igen og starter forfra. Tager den ud igen….etc….Ligesom hun i bogen siger man skal gøre. Nu er jeg lige startet med det, og jeg kan da godt ende med at gå ind til ham og starte forfra en 4 – 5 gange…Før han sover rigtigt uden at små vågne.
Mit problem er ikke, at han vågner om natten, andet end 1 gang for at få mad, mit problem er, at han gerne vågner ½ til ¾ time efter han er blevet lagt i seng for natten, og nærmest er lysvågen igen….
Hos os har det hjulpet meget at jeg hver dag sætter ham i hans seng og hygger lidt, at han ligesom lærer den at kende. Han gik jo nærmest i chok når han blev lagt derned, fremmed sted. Men nu er han blevet meget tryggere ved den, fordi han han brugt vågen legetid dernede.
Jeg mener bare, at jeg vel indbygger en vane i ham, med at få stukket sut, sutteflaske, bryst i munden så mange gange – min aften går jo ligesom med det. Men efter metoden skulle det stille og roligt aftage – altså at han ikke skulle små vågne mere. Hvad er din holdning til det?
Mad om natten – Jeg har indtil nu ammet min søn sen aften – kl 24. han sover min. 5 timer inden første amning – men tidspunkter svinger – kan også være meget senere kl. 2 f.eks. Har forsøgt at amme ham eller give ham flaske når jeg selv gik i seng, uden succes. Det syntes han var noget meget mærkelig noget….Og vågnede fuldstændig af det frem for at sove – så det er droppet.
Derefter sover han så til tidlig, tidlig (5-6 stykker) næste morgen, hvor jeg ammer ham igen, og for det meste lykkes det at få ham til at sove igen. I løbet af dagen ammer jeg lidt hist og her, ellers er han på skemad 3 gange dagligt og tilskudsblanding for at dække jernet ind og mætte ham godt.
Han spiser rigtig fint. Ca. 1 dl ved hvert måltid.
Jeg ville egentlig gerne stoppe helt med amning og lavede et flaske forsøg den anden nat. Måtte op og lave flaske kl. 24 og kl. 5 næste morgen!.....Det er da noget rod! – så jeg har valgt at fortsætte med at amme til han ikke behøver den sene aftensmad. Og mit spørgsmål er så – hvornår behøver de ikke den sene aften tår mere?....Og den meget tidlige?....Og er der evt. nogle ”nemhedstip” til flaskerne på de skæve tidspunkter
Har du nogen gode ideer til morgenmad?...Har forsøgt med hjemmelavet havregrød, men det er han ikke meget for endnu, for klumpet til ham. Så lige pt får han havregrød fra hipp, som han er meget glad for – resten er hjemmelavet og engang imellem glas.
Hvor meget alm sødmælk må han få nu og det indgår vel i den samlede mælkemængde. Kan vel snart lave grøden på alm sødmælk?
Glæder mig som altid til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Louise