Svar: Mere og mere urolige aftener og nætter
8. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Mikkel og Lena
Sikke en redelighed, når det nu lige gik så godt. I har fuldstændig ret i at alderen spiller ind både hvad angår det motoriske men bestemt og i forhold til begyndende separationsangst osv. Det er flot observeret og I har helt ret.
Inden vi konkluderer at det må skyldes dette, så tænker jeg dog at I skal sikre jer at drengen ikke har ondt - det kunne være i ørerne? Er han forkølet eller virker han helt frisk i øvrigt. Han har alderen til at kunne få mellemørebetændelse og årstiden er også til det, så I skal være helt sikre på at det ikke er det.
Derudover så kan det jo være tænderne som spiller ind. I 8 måneders alderen er der børn som får en del tænder. Nogle børn får kindtænder i denne alder, nogen får 4 tænder på en gang osv og det kan naturligvis også give smerter.
Det er en rigtig svær balance, hvorvidt man skal sidde og være til stede, om man skal tage barnet op, om man skal gå. I har tidligere brugt "se-til" metoden med held og jeres dreng er således vant til at blive puttet velvidende at I kommer igen. At han nu protesterer og måden han falder til ro i armene på, lyder umiddelbart som et ekstra behov for tryghed i øjeblikket og det synes jeg I skal give ham. Jeg er ikke sikker på at det vil være nok at sidde hos ham, men det er en vurdering i situationen.
Jeg mener ikke det giver dårlig vane at sidde med sit barn, trøste sit barn, når barnet er ulykkeligt og I beskriver en dreng som er meget ked af det. Han græder ikke klynkende for at få opmærksomhed, han græder oprigtigt - sådan lyder jeres beskrivelse i hvert fald og den gråd skal man reagere på ved at tage ham op. Det er noget helt andet, hvis han små klynker, protesterer fordi han egentlig er smadder træt, men bare ikke vil give slip på dagen - så hjælper det at gå til og fra.
Det hjælper nogle gange at give en kop lun mælk og lidt banan eller lignende, på en eller anden vis har den rutine en vis beroligende effekt på børn, så det kan forsøges - velvidende at det så kan blive en del af putteritualet.
Men derudover tænker jeg at I skal prøve at putte ham på maven. Da han selv er begyndt at dreje sig på maven når han har plads til det, så lyder det som om at denne stilling får ham til at slappe af - prøv derfor at putte ham på maven, sid lidt hos ham, stryg ham over håret og hen over ryggen, rolige rytmiske bevægelser og se om det skaber ro i ham.
Når I selv går i seng og ikke kan have øje på ham hele tiden, så hjælp ham om på ryggen igen, men umiddelbart mener jeg godt at maveliggende stilling kan forsøges til en dreng på 8 måneder. Når børn selv begynder at kunne dreje sig er risikoen for vuggedød minimal.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske