Brev:
Ammenedtrapning om natten - hvordan?
8. januar 2007
Alder:
10 mdr.
Ammenedtrapning om natten - hvordan?
Hej Helen
Så har jeg samlet lidt spørgsmål sammen - igen!
Vores pige er lige blevet ti måneder og der er rigtig godt gang i den!!! Hun kravler, står op og vil det hele nu og her.
Mit spørgsmål vedrører dog amningen. Jeg vil gerne skære ned på natamningen, det er nærmest også kun den der er tilbage, da eftermiddagsamningen nu har været fjernet i en måned og formiddagsamningen i to uger, alt sammen uden de store problemer.
Problemerne er om natten, hvor jeg indtil for et par uger siden har ammet ved puttetid kl. 20 og så ca. kl. 23 når jeg gik i seng. Derefter kunne hun finde på at be' om bryst 1-2 gange i løbet af natten. (Var egentlig kun 1 gang tidlig morgen indtil hun blev syg for nogle uger siden, hvor hun satte det op til to gange). Nu har jeg så prøvet at springe 23-amningen over, og så vågner hun mellem 24 og 3 og så igen ved 5-6 tiden.
Nu vil jeg så høre hvad der er realistisk at forlange af hende. Jeg synes nemlig det er meget at amme hende 3-4 gange i de mørke timer og så slet ikke om dagen. Hænger ikke rigtig sammen. Men skal jeg beholde 23-amningen (som hun jo egentlig ikke ber' om) for at jeg kan få en lang søvnperiode og så først amme hende tidlig morgen eller skal jeg springe 23-amningen over og så prøve at strække hendes første "be' om bryst" til senere og senere, sådan at den bliver til ét med den tidlige morgenamning?
Eller hvad gør man? Og hvor længe "kan man forlange" hun sover uden at spise? Og hvor længe skal det stå på med amning om natten? Hun lader til at være meget glad for at få bryst, så jeg tror desværre ikke det er hende der selv stopper det.
Dernæst vil jeg høre dig om man skal eller ikke skal bruge tandpasta til så lille et barn? Jeg har læst begge dele og er lidt forvirret. Hvad mener du?
Tilsidst, vi har introduceret gaflen, men hun er egentlig ikke interesseret i den andet end den da er meget god at bide i. Men endnu er konceptet med at hun selv kan holde den og putte den ind i munden ikke gået op for hende. Har du nogle gode idéer til hvordan man kan hjælpe det på vej?
På forhånd masser af tak og med venlig hilsen
B.