Svar: Ammestop og fortsat mælkeproduktion
9. januar 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Signes mor
Hvor er det dejligt at høre at der var tale om måleunøjagtighed ved mål af hovedomfang - det er desværre det som ofte sker og netop derfor er det godt at have den samme læge ind over:o)
Nogle kvinder oplever at have mælk i lang tid, det sige i måneder efter amning. Det skal forstås på den måde at der ikke er tale om rigtig mælk, men mere at man er i stand til at presse lidt ud af brystet, hvis man prøver på det. Det er således ikke en produktion, som bliver ved med at være der, når amningen er stoppet helt.
Det lyder som om at du fortsat producerer en vis mængde mælk og måske hænger det sammen med at du fortsat malker lidt ud en imellem. Er det nødvendigt for dig at malke ud? Du skriver at det er for at tage spændingerne og for at undgå brystbetændelse og det kan jeg sagtens forstå. Men hvis du producerer så meget at du her en måned efter ammestop fortsat oplever at få brystspændinger, så synes jeg lige du skal tale med lægen om det.
Du kan hos lægen få nogle piller som går ind og stopper mælken helt.
Fortsat held og lykke, måske du havde været rigtig god som Amme, hvis det havde været i gamle dage:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske