Svar: Hård afføring - 8 mdr.
9. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Sussi
Det er dejligt at din datter er så godt til at spise og så godt i gang med familiemaden. Bliv endelig ved med det.
Hendes afføringsmønster varierer en del og det hænger nok sammen med at hun spiser så godt som hun gør. Hun får en masse forskellige ting og det reagerer maven så på. Der er således ikke noget unormalt i at afføringen skifter. Men det skal naturligvis ikke være for tyndt og det skal heller ikke være for hårdt - det må ikke gøre ondt at komme af med.
Frugt kan have en positiv effekt på maven, så hvis du fornemmer at hun trænger til at komme af med noget afføring, så prøv at give hende frugt. Både frisk frugt, men også f.eks. en portion frugtgrød med lidt mælk på. Svesker er også en god idé eller sveskemos.
Når hun bliver 9 måneder kan hun begynde at få lidt mere komælk og komælksprodukter - du må i princippet gerne begynde med lidt allerede nu, hun må bare ikke få for store mængder, så du skal sikre dig, at hun fortsat drikker sine flasker. Men jeg tænker at lidt tykmælk, A38 eller lignende også kan være med til at 'stabilisere' maven lidt. Du kan give det med lidt frugtmos på, eller friske bær/frugt, du kan også bruge rugbrødsdrys og lignende.
Ellers lyder det hele fint, så I fortsætter bare den gode udvikling:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske