Svar: Mad og søvn - 7 mdr.
9. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Tine
Det lyder som om du har fået to dejlige børn, som er rigtig glade for mors mælk og hvor er det flot at du har kunne amme to så længe. Det er super godt og den ros må du gerne tage til dig:o)
Jeg tænker dog, at de nu er 7 måneder gamle og du nævner at de skal i dagpleje, men ikke hvornår - jeg regner dog med at det må være i løbet af de næste par måneder og derfor er det vigtigt at du nu begynder at trappe amningen ned og få øget deres indtag af mad.
Ernæringsmæssigt har de brug for at få andet end modermælk. Det er super godt at du ammer og du må meget gerne blive ved. Din mælk er fortsat rigtig god og de kan sagtens få dækket deres mælkebehov hos dig. Men det er vigtigt at de ikke får så meget mælk, at de ikke kan spise anden mad og det lyder lidt som om at dine børn (især pigen) spiser mere mælk end du tror og derfor ikke føler rigtig sult og lyst til andet.
Jeg tror det er meget vigtigt at du begynder at sætte lidt faste tider på for søvn, amning og skemad. Så dagen kommer ind i en rutine.
Der er to måder at gøre det på. Enten kan du gøre det at du tænker de skal starte med en amning når de vågner og så have skemad efterfølgende og puttes. Eller du kan tænke at du skal starte med skemad, når de vågner, så ammes og så puttes. Sidstnævnte tankegang tænker jeg kan være en fordel i forhold til at give mere plads i maven til skemaden. Du må gå ud fra at de er sultne/tørstige efter søvn og derfor vil være i stand til at spise lidt mad her og også få lidt at drikke. Når de så skal sove, kan de blive ammet.
Det vil naturligvis kræve dig, når de skal sove, da de fortsat skal ammes inden lur. Men stille og roligt i takt med at de begynder at få plads i maven til mere mad, kan du måske begynde at bytte rundt på rutinerne, således at de starter med at blive ammet, når de vågner, leger, spiser mad og så puttes. Lige nu tror jeg bare at den anden løsning vil være bedst for jer, fordi der skal fyldes mad i de børn:o)
Det er vigtigt for deres trivsel og også for at dagplejeren kan passe dem, at de begynder at spise andet end bryst og det vil hjælpe jer alle med lidt faste rutiner.
Jeg synes ikke at 3 måltider skemad vil være urealistisk i forhold til deres alder og med den alder de har, må de få stort set alt. Lad maden til dem tage udgangspunkt i familiemaden og lad dem meget gerne få mad som smager af noget. Der sker ikke noget ved at de får lidt sovs eller lidt krydderi - tit vil børn gerne have at der er lidt smag.
En plan for dagen med 3 måltider skemad, lure og amning kunne se således ud:
Morgen (8): Amning
Formiddag (9.30): Grød (havregrød, øllebrød, flerkornsgrød og lign.) gerne med lidt frugtmos på. Vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur (10)
Frokost (12): Grøntsagsmos med kød/fisk. (gulerod, blomkål, pastinak, selleri, spinat, persillerod, rosenkål, savoykål, broccoli, porrer osv. Kød og fisk kan være rester fra aftenen i forvejen, det kan være indmaden af en fiskefrikadelle, lidt torskerogn eller lidt laks eller rødspætte kogt eller lavet i ovn. Kødboller af hakket okse, svin, lam, kylling, kalkun kan laves og ligge klar i fryseren). Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur (13)
Eftermiddag (16): Ammes evt.
Aften (18): Grøntsagsmos med kød og fisk. Udgangspunktet er jeres mad. De må gerne få lidt ris med karrysovs, de må gerne få lidt kartoffelmos med millionbøf osv. Vand af kop
Ammes og puttes til natten (20)
Sen aften (23): Ammes (når du selv går i seng)
Nat: Vand kan gives af far hvis behov. Bryst behøver de ikke længere.
Når de skal spise, så sæt dem i hver sin høje stol, sæt dig foran dem, så du kan give dem mad samtidig og så de kan se dit ansigt. Vis dem, hvor dejlig mad det er "mmamm" og åben mund, så de spejler sig i dig og gør det de ser du gør (især din datter). Når man har tvillinger, så må man nogle gange tænke på at gøre det mere praktisk for sig selv end på, hvordan de bør sidde rigtig ved bordet. Og lige nu tror jeg du skal fokusere på at sidde foran dem, og så en skefuld mad til den ene og så til den anden, da det er vigtigt for dig at de spiser samtidig. Så kan de dobbeltamme og så kan de puttes.
Det er fint at du allerede går med dem i barnevogn dagligt. Prøv om du kan få lagt den daglige tur, f.eks. deres middagslur, til en fast tur hver dag til nogenlunde samme tid.
Håber mine råd hjælper dig lidt videre. Jeg ved godt at du ønsker dig at kunne undgå amning og bare putte dine børn til at sove uden. Men man må tage en ting af gangen og lige nu tror jeg fokus er nødt til at være på at deres madindtag skal øges i forhold til mælkeindtaget:o) Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske