Brev:
Vågner meget meget tidligt
9. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Vågner meget meget tidligt
Hej Helen
Ja så har jeg endnu et par spørgsmål ang. min søn på nu 5 mdr.
Han er de sidste par dage begyndt at vågne meget meget tidligt synes jeg. I fire dage var det 5.15 han ville op, og i morges var det så 4.20. Og det synes jeg godt nok er lidt for tidligt. Jeg gik derfor ind på din hjemmeside for at se, om du havde skrevet noget til andre forældre om lignende problem, men min læsning gav mig egentlig bare et par spørgsmål mere, så nu få du lige dem alle.
Men først beskrivelsen af hans rytme (han har ikke nogen fast rytme ift. til tidspunkter på dagen, kun varighed mellem lurerne, så tidspunkterne kan variere)
5.15 op
6.00 flaske med 125 ml mme
6.15 lur. sover nu alt mellem 1 og 3 timer
vågner fx 9. 15 og får 1-2 dl. risflagegrød med frugtmos.
10.45 får 125 ml. mme
11.15 får en lur så igen kan vare 1 til 3 timer.
vågner fx 13.15 og får 1 dl. grøntsagsmos.
14.45 får 125 ml mme
15.15 lur til ca 16.15
Får 1-2 dl. risflagegrød med frugtmos
17 får 125 ml. mme.
Det kan så være han får en kort lur omkring kl. 17 på cirka 45 minutter
Bliver lagt for aftnen kl. 19 med 200 ml. mme.
vågner i løbet af natten kl. 22, kl. 01 og kl. 04 hvor han tager alt mellem 50 og 200 ml. mme. (får tilbudt 200 men drikker det ikke nødvendigvis)
Nå men ud af dine andre svar forstod jeg det sådan, at du synes, at man skal lægge barnet på faste tider hver dag, og ikke når de fx har været vågen 2 timer. Er det korrekt forstået? Men hvad så når han nogen gange vågner kl. 4.20 og nogen gange 6.30 (jeg håber stadig at dette vågne-tidspunkt vender tilbage!) Hvis der er så mange timers forskel på stå-op-tidspunktet, så kan jeg jo ikke vente med at lægge ham til kl. fx 8.30.
Et andet sted ved en af dine svar, var der videre en mor som efter at have læst Sov igennem uden gråd, skrev om, at barnet ikke må sove mere end 3 timer ad gange om dagen - kan det passe, for det gør min dreng nogen gange. Men jeg er nemlig også nogen gange bange for om han sover for meget om dagen, og dette giver ham den dårlige rytme om natten, hvor han nu er begyndt at vågne tidligt. Men skal man lade dem sove et maks antal timer om dagen eller hvordan?
Og ja så var der jo det, som det hele startede med - at han de sidste fem dage er stået meget meget tidligt op. Jeg ved det kun er en kort periode og det kan ændre sig, men efter fem dage med meget lidt søvn, så bliver jeg lidt desperat. Vil nok bare gerne vide, om det er normalt at de skal igennem sådan en fase med at vågne tidligt, eller hvilke tanker du gør dig omkring det at han vågner. Det skal hertil siges, at han stadig sover i samme rum som os, men jeg har tænkt mig, at vi skal prøve at sove i hver vores rum i nat, for at se om det hjælper....
Men håber du endnu engang kan hjælpe mig.
Hilsen Nathalie