Svar: Vågner meget meget tidligt
9. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Nathalie
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til, at du får flere spørgsmål af at læse tidligere breve og besvarelse - det var jo sådan set ikke meningen:o) Nogle gange tror jeg også at man kan blive for forvirret af at læse for meget, så står der det ene og så det andet, så siger nogen dit og andre siger det modsatte og sådan er det nok at have et barn. Hvert barn og hver familie er jo forskellige og det råd som passer i den ene familie passer ikke nødvendigvis i den anden og det er jo her den individuelle rådgivning kommer ind.
Så for at starte med dit sidst spørgsmål, så ja - det er helt normalt at børn i perioder kan vågne meget tidligt, i andre perioder sover de meget og så bliver man også urolig over det:o)
For mig er det meget vigtigt at man ikke er rigid når det handler om børn. Der skal være plads til fleksibilitet og det betyder også at nogle dage vil faste tidspunkter ikke helt kunne holdes, netop fordi dagen er gået lidt dårligere end beregnet, barnet kom lidt senere i seng, eller I var i byen igår.
Jeg mener heller ikke at børn skal puttes ind i kasser og det kan være farligt at generalisere for meget, men når det er sagt, så ved jeg også at det at have faste rutiner, det at noget er genkendeligt er med til at give børn tryghed og det er meget vigtigt.
Som sagt før, så er børn meget forskellige og nogle børn er utroligt nyserrige på verden. De vil helst følge med i al ting og de har svært ved selv at sige fra. Nogle børn sender meget svage signaler og er derfor rigtig svære at aflæse og det medfører en risiko for at barnet let bliver overstimuleret. Hos andre børn er man slet ikke i tvivl om at barnet er træt, sultent, har en bøvs der klemmer osv.
Hvis børn er meget på hele tiden og ikke selv siger fra, så kan det være en stor hjælp for forældrene at se på klokken og ikke se helt så meget på barnet. Det hjælper således til at skabe struktur på dagen, hvilket giver barnet tryghed og faktisk også ofte giver forældrene mere overskud fordi de får lidt mere overblik.
Hos jer lyder det ikke umiddelbart som om det er nødvendigt med helt så meget struktur, da din dreng umiddelbart både sover godt og spiser godt og virket til at være rimeligt god til at selvregulere og styre sit behov. Du må dog meget gerne forsøge det med tiderne, hvis du tror det vil hjælpe jer lidt videre. Enten putte ham lidt før eller prøve at trække tiden lidt, ofte kan man godt fifle lidt inden for ½ times tid, så tidspunktet for lur f.eks. bliver nogenlunde ensartet.
Reglen om ikke at være vågen i mere end to timer, behøver slet ikke gælde for en dreng på 5 måneder. Generelt kan man sige at han nok bør sove formiddag, over middag og så lidt sen eftermiddag - men igen afhænger det jo meget af hvad tid han er stået op om morgenen.
Med hensyn til at vække barnet om dagen, så skal man som udgangspunkt ikke gøre dette. Igen kommer det dog helt an på, hvordan barnet spiser og trives og det er f.eks. uhensigtsmæssigt hvis barnet i løbet af dagen sover f.eks. 5 timer, kommer i væskemangel og derfor melder sig om natten for at blive fyldt op - så er det bedre at vække barnet om dagen, holde det lidt til ilden hvad angår det at spise og så kan barnet sove de 5 timer i træk om natten.
At din dreng vågner tidligt er normalt for hans alder og jeg tænker at han egentlig burde kunne få flasken og sove videre. Du beskriver jo at han rent faktisk sover allerede igen en time efter - han vågner kl. 5.15, spiser flaske kl. 06 og sover kl. 6.15. Tror du det er nødvendigt at tage ham op kl. 05.15? Hvis du nu var hurtig til at give ham flasken her, tror du så ikke han kunne sove videre og så kunne morgenen begynde på et mere menneskeligt tidspunkt for jer alle?
Håber du kan bruge mine tanker til noget. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske