Brev:
Mad 9 måneder
9. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Mad 9 måneder
Hej Helen
Godt nytår!
Vores søn, Marcus, er nu blevet 9 mdr. Han er noget bagud med maden, da han ved 2 x forkølelse har nægtet at spise mad, men kun ville have mælk ved mig, og vi skulle derved næsten starte forfra med den normale mad.
Han har kun villet spise færdiggrød (Beauvais), men efter at jeg begyndte at blande andet mad i (hjemmelavet havregrød i færdig-havregrød, kartoffelmos i flerkornsgrød) går det rimeligt. Han er stadig ikke meget for havregrøden, hvis der er for mange ”rigtige” havregryn i, men han er begyndt at spise ren kartoffelmos med mælk og smør i til aftensmad. Vi prøver at tilbyde ham kødbolle osv. til kartoffelmosen, men nogle gange er det som om, at han ikke kan finde ud af, at han skal tygge mere på kødet end på mosen. Og så prøver han at sluge det, hvilket resulterer i, at han kaster alt kartoffelmosen op. Og så kan vi starte forfra.
Jeg har prøvet at lave kartoffelmosen med lidt klumper i, for at han skal vænne sig til konsistensen, men det går næsten aldrig godt. Resultat: han kaster det op ved bordet. (rugbrød spiser han fint, og også hvis han kun får kødbolle og sovs; så der skulle ikke være noget i vejen med spiserøret eller lign.)
Jeg har også prøvet at komme lidt most blomkål i kartoffelmosen, men det giver store brækfornemmelser ved ham.
Når vi får boller i karry med ris, får han lidt af det også, og det vil han gerne have – og der er risene jo altså ikke flydende. Når jeg laver kartoffelbåde i ovn, klemmer jeg noget kartoffel ud af en båd, og så nipper han kartoflen af båden – det går fint.
Hvordan skal jeg komme videre med maden? Jeg synes, at det hele er gået i stå igen, og han skal jo altså til at spise noget mere ”almindelig” mad. Skal vi bare blive ved med at forsøge, og så håbe på en dag at det kommer?
Jeg har fået at vide, at jeg skal lade ham selv spise med fingrene…. Hmmmm, ja det ville jeg også gerne, men der kommer meget lidt af maden ind i hans mund. Han sidder mest bare og moser det med fingrene, smasker det i bordet, for til sidst at dreje armen ud og åbne hånden, så det hele ender på gulvet. Han kan godt tage noget op med fingrene, men det er altså minimalt hvad der kommer ind i munden. Og det er lige meget om det er pastaskruer, rugbrødshapsere, salatstykker i alle farver eller andet.
Fik at vide af min sundhedsplejerske sidst da hun var her, at jeg skulle lade ham sidde og spise rugbrødshapsere med gaffel. Hmm ja det har jeg så prøvet…… Både med at holde gaflen og han så ”hjælper” med at få det i munden – og det går da også fint, men at lade ham selv sidde med gaflen og stikke i brødet – det bliver alt mulig andet, som bliver stukket i, skal jeg lige hilse og sige. Skal han kunne det nu? Er det bare at lade ham blive ved med at prøve, og så en dag kommer det forhåbentlig – både gaffel, men også at spise med fingre?
Et sidste spørgsmål går på mælk. Jeg har også læst og fået at vide, at han skal have sødmælk…. Det vil han altså bare ikke have. Han spytter det lige så hurtigt ud, som det kommer ind (kop/glas). Og det er lige meget om det koldt/varmt. Men hvis det er letmælk er det noget andet…. Først ville han kun have skummetmælk, men har nu fået letmælk i ham en del gange. Gør det noget? Jeg går ud fra at det er fedtet han skal have. Kan man evt. give ham det på andre måder via andre produkter? Hvornår må han få juice og saftevand?
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Hanne