Svar: Mad 9 måneder
9. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Hanne
Det lyder umiddelbart som om din dreng forvirres, hvis maden indeholder klumper eller hvis han både får 'blød' mad og mad som kræver at han tygger. Da han tilsyneladende spiser rugbrød og ris uden problemer, så tænker jeg at du derfor skal prøve at lave rigtig mad til ham.
Han behøver ikke længere kartoffel- og grøntsagsmos, ej heller grød, hvis det er svært for ham. Hvis du tænker at grøden er god bund om morgenen, så er havregrød eller øllebrød helt fint også selv om konsistensen så er uden klumper. Men ellers tænker jeg at du skal prøve at servere mad, som tygges. Netop for at lære ham at fokusere på dette og dermed lærer ham at spise rigtig mad. På sigt vil det således ikke forvirre ham at få både og.
Så kogte grøntsager i stykker, kartofler i både, kød i tern, pastaskruer osv. alt samme noget som kræver at han begynder at tygge.
Du må gerne hjælpe ham med gaflen. Mange børn har i hans alder fortsat behov for hjælp til at putte maden på gaflen, men de begynder så småt at kunne føre gaflen til munden. Nogle børn putter også maden på gaflen med fingrene for så atter at tage det af med fingrene igen og putte maden med fingrene ind i munden.
Øvelse gør mester, så lad ham blive ved med at prøve, men hjælp ham også undervejs. Det med at spise med fingrene handler også om at øve pincetgreb. Fra at tage maden med hele hånden, begynder han at tage med 3 fingre og så bliver det til to fingre - pincetgreb. Netop det at spise rugbrød eller kogte ærter, majs, gulerod og lignende er med til at udvikle hans pincetgreb.
Lad være med at komme alt for meget mad på tallerkenen af gangen, det fjerner ofte fokus og han kan slet ikke overskue det. Hvis du kun giver ham 1-3 hapsere af gangen, så vil han måske lettere kunne finde ud af at koncentrere sig om at føre det til munden og ikke alle mulige andre steder.
Prøv også at servere noget i forskellige farver, så maden virker mere indbydende, det kan også hjælpe ham til at holde fokus på det, det drejer sig om.
Med hensyn til mælk, så anbefaler sundhedsstyrelsen at børn tilbydes sødmælk indtil 1 års alderen. Letmælk først fra 1 år og skummet-, mini- og kærnemælk først fra 3 år.
Idéen med at drikke mælk af kop er også for at lære ham at drikke kold mælk, men det kan han jo godt lære med tiden. Du kan også give ham tykmælk eller A38 (3,5%) med lidt frugtmos eller frisk frugt som et mellemmåltid f.eks. om eftermiddagen.
En lille smule juice er også okay. Det kan f.eks. gives sammen med jernet, da det fremmer optagelsen. Saft er kun til festlige lejligheder.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske