Brev:
Vægt - 1 mdr.
9. januar 2007
Alder:
1 mdr.
Vægt - 1 mdr.
Hej
Tak for en god hjemmeside. Mit spørgsmål går ud på at vi har en søn på ca. 6½ uge (født 25.11.06). Han vejede 3145 g og målte 52 cm ved fødslen. I starten tog han ikke meget på. Han kunne ligge ved mit bryst i 2 timer og stadig ikke mæt.
Jeg supplerede så med flaske efter amning og gir nu 100% flaske da amningen ikke kørte optimalt, da urolig ved brystet og desperat efter mad (kunne kun malke ca. 80 ml ud med begge bryster, så har nok ikke haft nok mælk til hans behov). Han vejer nu ca. 5 kg og er ca. 58 cm lang. Synes derfor at han vægtmæssigt har taget godt på på kort tid.
Problemet er at han ikke selv siger fra når han er mæt. Det er os der holder igen. Vi giver ham ca. 140-160 ml 5-6 gange i døgnet. Det har vi gjort i ca. 2 uger. En tommelfingerregel er jo 1/6 af hans kropsvægt. Han trives umiddelbart, men er ofte "pylret" og urolig og kan ikke ligge lang tid ad gangen selv uden at han bliver utilfreds. Også efter han har spist, blevet skiftet, snakket med mv. Kan det være tegn på at han er mere sulten? Er bange for at give ham for meget, skulle jo ikke gerne allerede nu blive overvægtig...
Umiddelbart hvad vi kan se er han en "gennemsnitsbaby" ud fra skalaerne (percentiler), men er det normalt at vægten øges så hurtigt? Her tænker jeg i forhold til hans fødselsvægt. Går det lige så hurtigt de næste uger vil han jo hurtigt runde de 6 kg osv osv.
Er der grund til bekymring?
På forhånd tak for svaret!