Svar: Vægt - 1 mdr.
9. januar 2007
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Børn skal i princippet have lov til at regulere deres behov selv når de får flaske, på samme måde som de skal ved brystet. der er dog en vis risiko for at børn spiser lidt ekstra på en flaske, fordi det glider lidt lettere. Børn der får flaske gylper derfor også lidt mere end børn der ammes - lidt som om den sidste skylle de fik for meget, kommer naturligt op igen.
Når man giver flaske, så ved man jo præcist hvor meget ens barn får og derfor er det også naturligt at man i en periode går meget op i at barnet får en præcis mængde. Det er dog en balance imellem ikke at overfodre og så samtidig lade barnet selvregulere og med den alder jeres dreng har, så synes jeg ikke I skal holde igen med en enkelt flaske, hvis han virker sulten. Han skal naturligvis have sin mad.
I forhold til hans vægt, så lyder det helt rigtigt at han har behov for ca 150ml 6 gange dagligt. Nogle børn vil spise lidt mere end dette og andre lidt mindre - det er helt okay.
Det er sådan at modermælkserstatning ligger lidt tungere i maven end modermælk og børns tarmsystem skal arbejde lidt anderledes med erstatning. Når børn spiser af en flaske, sluger de ofte også lidt luft undervejs og derfor vil mange børn virke søgende og vil gerne sutte kort tid efter et måltid er givet. Dette er ikke ensbetydende med at barnet skal have mere mad, men mere et udtryk for at en sut måske kunne hjælpe. En sut sætter gang i tarmperistaltikken, hjælper maden igennem systemet og også luften.
Det kan måske også hjælpe ham, hvis I holder en pause undervejs i flaskegivningen, så han lige får mulighed for at bøvse og pludre lidt og så får han resten af maden.
Det er helt mormalt at vægten øges hurtigt og det er også normalt at børn kan springe en eller flere percentiler op i forhold til deres udgangspunkt ved fødslen. Hvor meget børnene bør tage på må vurderes individuelt, hos jer lyder det helt normalt og det lyder ikke som om I skal bekymre jer om overvægt på nuværende tidspunkt:o)
Så mit råd er at I fortsat giver ham ca. 6 flasker i døgnet, gerne med 150ml i hver. I takt med at han vokser yderligere, vil han så også øge sit mælkebehov lidt og det er okay. Når han har spist og I ved at han burde være mæt, så prøv at give ham en sut, for at se om ikke den kan give ham lidt ro i maven.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske