Brev:
Gentagen afbrudt søvn 14 måneder dreng
9. januar 2007
Alder:
14 mdr.
Gentagen afbrudt søvn 14 måneder dreng
Hej Helen
Efter at have læst os igennem en del råd til andre forældre, uden helt at have fundet det råd vi søger, håber vi du kan hjælpe os med vores dejlige – men søvnforstyrrende – søn. Det kniber efterhånden med at få dagene til at hænge sammen uden søvn. Vores søn på 14 måneder har aldrig sovet igennem – det bedste vi har oplevet var, at han kun vågnede to gange på en nat – men oftest er det 4-6 gange. Vi har efterhånden været igennem de faser hvor han "burde" begynde at sove igennem (fast føde, vuggesture osv) eller blot lidt længere af gangen – men dog uden held.
Når han bliver puttet (ca 19.30) sker det oftest i vores seng hvor vi så flytter ham til hans egen seng i eget værelse. At putte ham fra start i hans værelse er ikke den store succes – det går lettere og hurtigere i vores seng. Det lykkedes normalt at få ham til at sove indenfor max ½ time hvor han samtidigt får en flaske med vand i. Mælken stoppede vi med for ca. 1 måned siden og amning har været stoppet i ½ år. Og så begynder den afbrudte søvn.
I øjeblikket går der så 1-2 timer før han vågner, og sådan fortsætter det typisk igennem natten med 2-3 timers mellemrum. Når han vågner ligger han ned (vi har prøvet hvor han står op – men den fase er ligesom ovre igen) og pt er eneste måde at få ham til at sove igen at give ham lidt vand, sutten og så sover han igen, hvilket jo er dejligt nok….. men når det sker 4-6 gange om natten er energien hos os efterhånden lav. Samtidigt er problemet med det meget vand (selvom han ikke få mere end 4-6 cl af gangen) at han ofte skal have skiftet ble i løbet af natten eller tisser igennem. Trods vi har flyttet ham kan vi godt få ham til at sove videre i eget værelse, men lige så ofte ender han hos os, af lidt mere praktiske årsager for os.
Han vågner normalt omkring kl. 6.30 når vi alligevel skal op, så den proces passer fint. Og når han så vågner er der bare fuld drøn på igen – hvilket vi glæder os over hver dag. Til gengæld sover han ikke mere end max 2 timer om dagen i én lur (oftest blot 1-1½ time) og sådan har det været ca. 5 mdr.
Han er startet i vuggestue for 4 mdr siden og er meget glad for det. Han er super aktiv og har gået siden han var 10 mdr. Han pludrer en del og kommer med de første ord også. Det skal nævnes at han for ca 1 måned siden fik dræn i begge ører og vi troede i første omgang det ville hjælpe på nattesøvnen, men desværre. I øjeblikket er ørerne dog OK.
Mange hilsner
De trætte forældre