Svar: Ammeproblemer - 4 mdr.
13. december 2003
Alder:
4 mdr.
Kære June
Din datter har sikker haft det der hedder appetitspring, som børn får omkring 12 mdr´s alderen. Det betyder at hun har nået en størrelse, der gør at hun har behov for mere mad. Derfor vil hun græde mere og være mere urolig, for netop ved at græde blive hun lagt hyppigere til og hyppigheden øger mælkeproduktionen.
Samtidig så har din datter måske lidt temperament? Det kan gøre at hun ikke altid har tålmodighed til at vente på at mælken løber til og nedløbsrefleksen starter. Det er sådan at der er lidt mælk forrest i brystet, som hun kan få ud, men når hun så sutter, så sættes der nogle impulser igang og nedløbsrefleksen starter - det sker hele tiden under amningen og ikke kun en gang. Normalvis vil det tage ½ minuts tid før mælken begynder at løbe men hvis du sidder og spænder, føler at hun afviser dig eller simpelthen er nervøs for om det nu vil gå, så forlænger du det halve minut til tre minutter. Det er derfor utroligt vigtigt at du forsøger at slappe af, tror på at det nok skal gå og tænker på mælk der løber (psyken spiller også ind, når man ammer).
Hvis du kan lide mørk hvidtøl eller maltøl, så vil jeg foreslå dig at drikke sådan en dagligt (et glas formiddag og et aften). Det er et gammelt husmoderråd, som stadig hjælper mange.
Du er sandsynligvis mere afslappet, når du ligger ned, derfor flyder mælken lettere og din datter bliver ikke vred. Der er ikke noget i vejen for at ligge ned og amme, så meget som muligt, hvis det fungerer for jer. Hvis I har gæster kan du stadig godt gå op og lægge dig, når du vil amme.
Hvis I er ude, er det naturligvis lidt mere kompliceret og det kan være nødvendigt at sidde op. Her kan det nogle gange hjælpe at lægge til i en anden stilling, sådan at hvis du sidder og ammer med den traditionelle stilling, og din datter bliver irriteret, så lægger du til i tvillingestillingen istedet. En stillingsændring kan nogle gange få barnet til at falde til ro.
Pas på ikke at presse hendes hoved mod brystet. Det er voldsomt ubehageligt og kan medføre at hun afviser brystet. Støt hendes hoved ved at holde omme i nakken og ikke på baghovedet.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske