Svar: Hårvask - 2 år, 4 mdr.
10. januar 2007
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Mette
Jeg vil lige starte med at sige at børn i perioder kan blive meget bange for forskellige ting. Det hører med til deres udvikling og er en fase de skal igennem, det er således ikke unormalt at børn i en periode, kan være rigtig bange for vand.
Det er rigtig godt tænkt at hun kan ligge ved vasken i køkkenet, men måske er det også for meget for hende. Jeg tænker at I derfor skal prøve at gå tilbage til badekaret igen. Lad være med at komme alt for meget sæbe i karet, og så lad hende få en lille vandkande, som hun kan lege med og hælde med. Prøv at opfordre hende til at hælde lidt vand i håret på sig selv, lad være at fokusere på om der kommer vand over det hele eller hvor præcist og grundigt det er - bare ros hende for det hun gør.
Nu er det jo begrænset hvor beskidt hendes hår er med den alder hun har. Det er klart at hvis hun har smurt håret ind i sovs eller det er fyldt med ½ sandkasse, så skal det jo vaskes med sæbe, men de fleste gange, så vil det være okay at det bare lige skylles igennem - især lige nu i denne periode.
Prøv derfor at holde fokus på at hun ikke skal have vasket hår, men hun skal have skyllet håret og det er okay det hun kan klare lige nu. Det er smadder synd, hvis hun ender med at blive så bange at hun slet ikke vil i bad. Hun er jo som du skriver "skrækslagen".
Man kan købe en krans til at sætte på håret - jeg tror måske at Matas sælger disse. Jeg ved ikke hvor godt det virker, men det kan forsøges - nogle børn bliver dog også bange for den og jeg tænker fortsat at det stadig er bedre at det er hende selv, som styrer det, så hun er med i processen.
Det vil også være en god idé at låne bøger om det at få vasket hår. Der er skrevet børnebøger om emnet og inde på bibliotek.dk har jeg bla fundet en bog som hedder "Rasmus får vasket hår" af Bodil Nederby. Den handler om at sidde i badekaret og hygge sig indtil mor kommer og ødelægger legen fordi håret skal vaskes og det bryder den 2-3 årige Rasmus sig ikke om.
Der er mange andre, men du skal selv søge på emnet og så er det en tur på biblioteket. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske