Svar: Får min søn mad nok?
10. januar 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Helle
Det er kun naturligt at du bliver bekymret og ønsker at din dreng skal spise, når du oplever ham som 'tynd' og fornemmer at bukserne har svært ved at blive siddende om maven.
Tilbuddet om mad til din dreng er rigtig fint. Det er godt med de hyppige måltider og det er naturligvis vigtigt at han fortsat spiser lidt fra de forskellige fødevarer: fisk, kød, brød, ris, pasta, grøntsager, frugt, mælk og mælkeprodukter.
Hvis du vil ændre på noget, så kunne du måske tilbyde ham lidt mere grønt til frokost og bruge lidt af resterne fra aftensmaden - kylling, frikadeller osv. Du kunne også om dagen forsøge dig med lidt tykmælk, A38 eller lignende med lidt rugbrødsdrys, frugtmos og friske bær. Og så måske en ½ bolle med smør om eftermiddagen.
For at energiberige hans kost, så kan du lave havregrøden om morgenen på mælk eller ½ mælk ½ vand og så husk en smørklat. Brug generelt smør på brødet og giv ham også gerne federe ost. På grøntsagerne om aftenen kan du give ham lidt smørsovs, eller brug anden sovs, hvis I andre spiser det.
Det er okay at han ikke rigtig gider skemaden mere, det hører alderen til. Prøv at give ham så meget mad som muligt, som han selv kan spise med fingrene. Gaflen skal nok komme.
Med hensyn til tøj, så er flere firmaer begyndt at lave tøj, som har justerbar talje - det vil sige at der er en elastik i linningen, som du kan spænde ind, så bukserne kommer til at passe lidt bedre i taljen. Jeg mener at Exit og Fransa bla. laver dette og begge mærker går helt ned til børn under 1 år, tør jeg dog ikke sige.
Med hensyn til hypermobilitet, så er alle børn et eller andet sted jo hypermobile og de har meget bløde knogler. Der skal være flere faktorer til stede for at man kan tale om diagnosen hypermobilitet. Nu kan jeg jo ikke se din dreng og derfor ikke vurdere, hvor hypermobil han er, men som udgangspunkt tænker jeg at hvis han selv rejser sig ved tingene, så er han stærk nok til det og så skal han naturligvis have lov til at øve sig.
Man må gerne støtte børn i den udvikling de er igang med, men man skal ikke begynde at pace dem, ved at sætte dem igang med at gå, hvis de slet ikke er nået til den fase endnu. Hvis din søn således selv er begyndt at trække sig op ved ting, så må du gerne støtte ham i dette, hvis han viser tegn til at ville gå lidt så kan du støtte ham ved at holde ham om livet. Men hvis han ikke virker parat til dette, så skal du ikke forcere noget.
Og så vil jeg lige sige at han jo lyder til at være en rigtig fin dreng og med hensyn til hans højde og vægt - hvordan ser mor og far så ud? Hvis I selv er meget høje og slanke, så kunne det jo være derfor sønnike også er det:o) Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske