Brev:
Flytning og søvn
11. januar 2007
Alder:
14 mdr.
Flytning og søvn
Kære Helen
Tak for dit sidste svar - jeg holder fast i, at vores lille dreng ikke skal sove ved sin far og det går udmærket og vi er ved at finde en rytme, selv om samværet stadig bliver aftalt sådant ad hoc. Normalt har faderen vores dreng 2 gange om ugen af ca. 3 timer og det fungerer uden problemer - hverken mellem os og vores lille dreng er glad og tilfreds sammen med sin far og sin mor. Så det er jo dejligt. Som du skrev, vil jeg foreslå en gang imellem, at vores dreng kan sove ved faderen, måske en gang om måneden, men ikke mere, når han er så lille. Men han har endnu ikke sovet dér.
Men en ting, som jeg er i tvivl om, er at vi skal flytte til noget større og bedre. Nu sover vores dreng i soveværelset, men det nye sted, skal han have sit eget værelse. Det som jeg er i tvivl om, er om jeg skal starte med at han stadig sove ved mig i soveværelset eller om jeg skal lade ham sove i sit nye eget værelse fra starten af??? Er det bedst at man tager det nye på en gang eller er det bedre, at man tager det i bidder? (Han skifter ikke vuggestue indtil videre)
Jeg er nok mest tilbøjelig til, at lade ham blive ved mig i soveværelset indtil videre. Nætterne normalt fungere fint - han skal måske en gang imellem have en sut eller bare lige have af vide, at jeg er der og så sover han videre. Jeg er bare lidt bekymret for at det ender med, at han kommer til at sove i min seng, hvis han sover i sit eget værelse, fordi jeg bare vil tage ham op og ind i sengen, fordi jeg er træt, når han vågner.
En anden ting, er søvn i vuggestuen. Han sover om natten ca. fra kl. halv syv/ syv om aftenen og til omkring kl. seks om morgen. I vuggestuen sover han kun 1 time - det betyder, at han tit er meget træt, når jeg henter ham og mine timer med ham om eftermiddagen er lidt hektiske, hvor han skal have konstant opmærksom og ikke er sig selv og bliver hurtig ked eller sur, fordi han er træt. Derfor ligger jeg ham også til at sove så tidligt, men det betyder så tilgengæld, at han vågner kl. seks - de sidste par dage vågner han allerede kl. halv seks og det er altså for tidligt!
Og nu er det sådant, at han skal til at sove indenfor sammen med de andre større børn på en madras på gulvet. Så jeg håber, at det vil have en positiv effekt på hans søvn i løbet af dagen, så jeg kan have glæde af ham lidt længere tid om aftenen og hvor han er mere udhvilet og glad. Men det kan jo også have den modsatte effekt.... Er der noget, som jeg gøre ved det - giver det dig anledning til bemærkninger eller må jeg bare acceptere tingenes tilstand???
Kærlig hilsen
en stadig lidt bekymret mor