Svar: Flytning og søvn
11. januar 2007
Alder:
14 mdr.
Kære mor
Dejligt at høre at det går godt og at I har fundet en god løsning for alle parter, hvad angår samvær.
Med hensyn til flytning, så har jeg faktisk ikke helt den samme holdning som du. Jeg tænker at med den alder din dreng har nu, så vil det netop være vigtigt at du prøver at lære ham at sove i det nye værelse fra starten. Han kender jo sin seng, sin dyne, sit sovedyr og det vil være genkendeligt og dermed trygt. Det må være at foretrække fremfor en ny vane med at sove hos mor, for den vane bliver rigtig svær at komme af med igen. Især fordi de fleste børn omkring 18 måneders alderen begynder at drømme mere og sove mere uroligt og har han til den tid først vænnet sig til at sove hos dig, så bliver det ekstra svært at få ham ud af soveværelset - så mit råd er eget værelse med det samme.
Der er stor forskel på at lære at sove og blive puttet på eget værelse og så komme ind til mor i løbet af natten ved behov - og på at sove hos mor hele natten. Hvis han vågner om natten og har brug for dig, så skal han naturligvis have lov til at komme ind til dig.
Med hensyn til middagsluren, så lyder det rigtig fint med en lur i løbet af dagen og jeg tror bestemt at det vil påvirke din dreng i positiv retning. Sandsynligvis vil han i en periode lige skulle finde sig til rette med den nye måde at sove på i dagtiden, men det vil på sigt sandsynligvis medføre at han netop er lidt friskere når du henter ham og så sover lidt senere og forhåbentlig lidt længere om morgenen. Så der er lys forude:o)
Fortsat held og lykke og håber at bekymringerne er blevet gjort lidt mindre:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske