Brev:
Mere varieret kost og førstehjælp
11. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Mere varieret kost og førstehjælp
Min datter på 7½ mdr er enkelte nætter begyndt at sove hele vejen igennem fra kl. 20:00 aften til 7:00 morgen. Tidligere ammede jeg hende kl. halv fem-fem, hvilket stadig sker af og til.
Hun får fire skemåltider om dagen (8, 12, 15, 18) der nok er noget ensformige efterhånden, men jeg har problemer med at få hende til at spise andet end diverse grødtyper med grøntsags eller frugtmos. Hun spiser helst det milde/søde evt. lidt syrlige men sådan noget som broccoli, kød og kartofler gider hun ikke! Hun smager pænt på alt, men efter 2-3 skefulde gider hun ikke mere. Så er det jeg fortsætter med blandingen der mest består af grød så hun da bliver mæt.
Jeg ammer tre gange i døgnet; kl. 20:00 inden sengetid, ved femtiden tidlig morgen (indtil nu i hvert fald) og en gang i løbet af dagen enten efter middagslur eller før sen eftermiddagslur. Jeg kan jo tydeligt mærke at mælkeproduktionen er faldet, så jeg kan ikke lige pludselig trappe op hvis hun ikke kan lide skemaden og derfor ikke spiser nok her. Enkelte nætter, efter dage hvor hun ikke har spist særlig meget skemad har været sådan, at jeg ikke har kunnet tilbyde hende noget selvom hun var sulten.
Mit spørgsmål er derfor hvordan jeg bedst introducere mere varieret mad og fast føde?
Hun elsker at sidde med et stykke brød, ½ skrællet æble eller en båd appelsin. Jeg er desværre den lidt bekymrede type der frygter at hun får noget galt i halsen.. så hvad er sikkert at lade hende starte med?
Og hvor meget mælk skal hun have. Hvis hun sover til kl. 7:00 kan hun ikke spise morgengrød hvis jeg ammer hende her, så amning tidlig morgen forestiller jeg mig at springe over med tiden - så er der kun to tilbage, er det OK? Jeg mener at du anbefaler 3/4 ltr. frem til 9 mdr. Hun drikker fint vand og mælk af glas og jeg laver al grød på mme. Er først nu begyndt at give hende sødmælk af glas ellers har det også været mme. Hun elsker begge dele.
Og så et tillægsspørgsmål. Når hun sidder i den høje stol kaster hun sig ofte hårdt frem og tilbage. Det ser ret voldsomt ud og får mig til at tænke på om hun simpelthen kan skade hjernen ved det! Ja, jeg er den bekymrede type:-) Jeg har netop lært at man ikke længere anbefaler at vende "bunden i vejret" på børn der har fået noget galt i halsen netop pga. af risikoen for at skade hjernen.
Mange hilsner
Thea´s mor