Svar: Mere varieret kost og førstehjælp
11. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Thea´s mor
Jeg vil lige starte med at sige at bekymring hører med til det at få et barn. Det er 'en del af pakken' uanset om man så synes man hører til den bekymrede type eller ej:o) Men vi vokser alle med opgaven:o)
Din datter sover så flot. Det er rigtig fint at hun sover igennem om natten og kun melder sig til tidlig morgenamning og det lyder også som om hun spiser rigtig fint om dagen. Det kan godt være at maden er ved at være lidt for ensformig for moderen, men det vigtigste er jo at lillepigen spiser og en god appetit det har hun. Hun lyder som en rigtig fin lille pige:o)
Det kræver rigtig meget af hende at spise grøntsager og kød. Det at koncentrere sig om at få maden i munden, tygge det, bevæge det i munden og føre det til svælget og synke - det er en svær proces og det kan godt være derfor hun opgiver lidt på vejen. Men så er det rigtig fint at du følger efter med noget skemad, så hun bliver fyldt op. Lige nu lyder det som om hun foretrækker det lette, det som mere eller mindre bare kan synkes og det som kræver lidt mere og som er lidt anderledes i smag, det skal hun lige vende sig til.
Jeg tror du skal begynde at give hende mere af jeres mad, hun må f.eks. gerne få indmaden af en frikadelle, hun må gerne få lidt laks, måske lidt kartoffelmos med millionbøf - børn kan tit godt lide de lidt gammeldagsretter som smager.
Du kan også overveje om hun mon er parat til at få lidt rugbrødshapsere med lidt smørbart pålæg - det kan godt være at det er for tidligt, men du kan forsøge og efter lidt bidder, så kan hun så få lidt grøntsagsmos ved siden af. Grøntsagsmosen skal smage af noget. Du kan lave mos af alle slags grøntsager - prøv med gulerod, pastinak, persillerod, rosenkål, andre former for kål, porrer, blomkål osv. Du må gerne komme lidt krydderi i, som lidt tørret timian og oregano.
Du skal altså fokusere på at hun skal have både og - både mere fast føde, som skal tygges og serveres i stykker og så suppleres med mos, som gerne må smage af noget. Prøv med så meget nyt som overhovedet muligt.
Med hensyn til at få noget galt i halsen, så er det jo noget som skær og derfor er din bekymring også relevant. Det er dog sjældent at det går så galt som du forestiller dig. Lige præcis æble er meget hårdt og det kan være rigtig svært for børn at tygge - det kan være bedre at forsøge med en moden pære, lidt melon, banan, blomme, fersken eller lignende - ligesom du også forsøger med appelsin.
Med hensyn til førstehjælp og små børn, så er det sådan at børn ofte selv vil kunne hoste evt. mad op. Det er naturligvis ubehageligt for barnet at hoste maden op, men det er også en beskyttende refleks, idet det får maden op forrest i munden. Nogle gange vil barnet så synke maden igen, andre gange spytte det ud.
Det er naturligvis vigtigt, at den mad man serverer er så blød i konsistensen som muligt, samt at man sidder samme med sit barn, når det spiser, så barnet er under opsyn.
Det første du som mor skal gøre, hvis du oplever en situation, hvor dit barn "fejlsynker", er således at tage det roligt og se, om ikke barnet selv formår at hoste maden op. Hvis det en sjælden gang sker at barnet får sunket maden på en måde, hvor du mener barnet har brug for hjælp og du tænker at vejrtrækningen stopper, så må du igang med førstehjælp.
Hold din hånd på panden og bøj barnets hoved let bagover. Se om du kan se noget i munden på barnet og fjern det med en finger uden at komme til at presse det længere ned i halsen.
Hvis du mistænker at dit barn har et fremmedlegeme i luftvejene og dit barn endnu ikke er bevidstløst, så kan du give 5 hårde stød mellem skulderbladene, mens barnet enten ligger på gulvet ved siden af dig eller ligger over din arm eller over dine lår. Spædbørn kan ligge på maven på "redderens" ben med hovedet nedad.
Hos større børn kan gives fem stød/klem i maven lige over navlen med stødretning opad. Lignende manøvre kendes under navnet "Heimlich’s manøvre", hvor man presser sine hænder hårdt og hurtigt ind i maven med retning opad, mens man selv står bagved personen.
Hvis børn ikke trækker vejret og er bevidstløse så skal barnet lægges ned på gulvet eller på bordet. Hold den ene hånd på panden, som beskrevet ovenfor og hold den anden hånd på underkæben, som du løfter opad.
Ved mindre børn, det vil sige børn under 1 år, vil hovedet som regel skulle holdes i neutral position for at opretholde frie luftveje.
Placer dit hoved få cm fra barnets mund og se ned på brystkassen om den hæver sig, lyt efter vejrtrækningslyde og føl efter bevægelser.
Hvis der er behov for at tilføre barnet luft, så brug mund-næse metoden til børn under 1 år. Den udføres ved at anbringe sin mund over barnets mund og næse. Mund-mund metoden kan bruges til børn over 1 år. Her anbringer man sin mund over barnets mund og klemmer med to fingre om barnets næse, når man puster.
Der gives fem effektive indblæsninger. Det kan være vanskeligt at give indblæsninger til et lille barn, stille og roligt - se efter at brystkassen hæver sig når du puster.
Du skal hele tiden sikre dig om du kan se barnet bevæge sig, har det vejrtrækning, hoster det. Det hjælper ikke at måle pulsen, da det sikkert er din egen puls du vil mærke. Hvis der ikke er nogen reaktion fra barnet, skal man begynde at give hjertemassage.
Børn under et år: To fingre midt på brystbenet. Der gives 15 tryk og to indblæsninger. Er man alene, eller ikke sundhedsuddannet gives 30 tryk og to indblæsninger
Børn over et år: Én hånd midt på brystkassen. Der gives 15 tryk og to indblæsninger (30:2 hvis man er alene).
Og så skal du naturligvis tilkalde hjælp. Og jeg vil også sige at hvis du er alene og der er gået 1 minut og du ikke kan få liv i dit barn, så skal du bare ringe 112. Hellere en gang for meget end en gang for lidt. Så kan du efterfølgende gå igang med førstehjælp.
Der er mange steder som tilbyder førstehjælpskurser og det er en rigtig god idé at tage sådan et kursus.
Og så vil jeg også lige sige at du jo ikke nu skal gå helt i selvsving fordi jeg lige kort fortæller hvordan du yder førstehjælp - det er slet slet ikke sikkert at du nogen sinde får brug for det, jeg har lært det i kraft af min uddannelse:o) Og forøvrigt laver man nogle gange om på det, så det vigtigste er at du handler og det bedste du måske kan gøre er at ringe 112.
Og med hensyn til mælk, så må du tro på at hvis du tilbyder din datter, så tager hun hvad hun har behov for. De fleste børn vil i 9 måneders alderen kunne nøjes med 2 amninger indtil da lyder det fint med 4 og du kan så sætte det yderligere ned i løbet af den næste månedstid til 3.
Det er helt normalt at børn rokker frem og tilbage i stolen - det er ikke noget som skader hendes hjerne. Hvis hun derimod begynder at banke hovedet ned i bordet eller ind i væggen, så skal du være bekymret:o)
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske