Svar: Komælk og væske i øret?
11. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Millamusens mor
Det er korrekt at nogle behandlere mener at det kan hjælpe på øreproblemer at sætte barnet på en 'mælkefri' diæt - det er dog sådan at man aldrig bør sætte barnet på diæt uden lægens samtykke. Din datter er kun 7½ måned og mælk udgør fortsat en rigtig stor del af hendes indtag, så du vil riskere at fjerne en vigtig del af hendes kost, ved at fjerne mælk - derfor skal lægen ind over, hvis du overvejer dette.
Som jeg læser dit brev, så får Milla både flaske og mme af kop og tilsammen udgør dette ca 400ml, måske lidt mere. Dette indtag synes jeg du skal beholde og du bør ikke umiddelbart sætte det ned. Hun har behov for de 400ml for at få sit jernbehov dækket og først frem mod 1 års alderen anbefaler man at mælkemængden samlet set udgør 500ml. Efter 9 måneders alderen kan hun få lidt tykmælk eller lignende, som også hører med i det samlede indtag - men de 400ml erstatning er nødvendigt for hendes jernbehov.
En plan for børn i alderen 8 måneder kunne se således ud:
Morgen: Evt. grød eller flaske
Formiddag: Grød med frugt, vand eller mælk af kop
Frokost: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg og tilbehør af grøntsagsmos, gerne med lidt kød eller fisk, vand eller mælk af kop
Eftermiddag: En lille bolle med lidt smør, måske lidt ost og frugt i små stykker. Vand af kop
Sen eftermiddag: Flaske
Aften: Grøntsagsmos, mere og mere af familiens mad serveret i små stykker, evt. lidt frugtmos eller frisk frugt til dessert, vand eller mælk af kop
Flaske og puttes til natten
Da din datter aldrig har drukket særlig meget mælk, så er det derfor begrænset hvor meget du kan sætte hende ned yderligere, hvis hun fortsat skal have sit jernbehov dækket. Min umiddelbare tanke er derfor at du prøver at tilbyde mad og så supplerer med flaske efterfølgende - og så må du gå ud fra at hun tager hvad hun har behov for. Tilbyder du mme af kop, så bliver hun også dækket af den vej.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske