Svar: Væske og mælkemængde 8 måneder
11. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Det er korrekt at der er lavet undersøgelser som viser at børn omring 6 måneders alderen drikker ca 1 liter mælk i døgnet. Der er dog aldrig nogen regler uden undtagelse og med en dreng som din, som nu er 8 måneder gammel, så tænker jeg at et indtag på 750 ml ville være rigtig flot og 500ml ville være godt.
I forhold til jerntilskud, så er det nødvendigt at din dreng får 400ml mme for at være dækket ind. Ellers skal du give ham fuldt jerntilskud ved siden af, men det kan du jo også sagtens gøre. Hvis du giver ham 200ml mme både frokost, eftermiddag og aften, så er han rigeligt dækket ind og det er rigtig fint. Derudover ammes ham jo også, så det lyder godt.
En portion yoghurt, A38, tykmælk og lignende tæller med, det samme gør den mælk der drikkes af kop og den mælk, som kommes ovenpå maden - f.eks. på en gang frugtgrød med mælk. Ost indeholder også kalk og kan i den måde også tælle lidt med, men smør synes jeg ikke gælder. Det er dog fortsat vigtigt for at energiberige maden, men det kan ligeså godt være olie en gang imellem.
Håber dette er svar nok. Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske