Brev:
Hvordan kan jeg få min dreng til at sove flere timer i træk?
11. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Hej Helen
Jeg er en dansk mor, som bor i Sydspanien - har 2 born (pige pa 2 1/2 og dreng pa 4 1/2 mdr.) Havde aldrig problemer af nogen art med min datter, men til gengald har jeg mange sporgsmal, bekymringer og er usikker omkring min son.
Yoel, min son, er en livlig dreng men lige fra starten har han varet en meget vaagen dreng, som sover meget lidt. Han havde en del maveproblemer i de forste 3 mdr., men det tror jeg han er kommet nogenlunde over. Tankte at det var derfor han sov saa daarligt, men han er stadig ikke saa god til at sove.
Om natten sover han nogenlunde, dog vaagner han altid hver 3./ 4. time. Er det normalt eller hvordan kan jeg faa ham til at sove flere timer i trak?
Om dagen sover ham meget uregelmassigt. Normalt kan jeg marke, at han er sovnig efter at have varet vaagen i 1 1/2 - 2 timer og sa lagger jeg ham ind i hans seng, hvor han falder i sovn rimeligt hurtigt. Normalt skal jeg helst blive hos ham og vugge ham en smule. Han sover altid pracis 1/2 time og vaagner. Derefter gaar jeg ind til ham, giver ham sutten igen og kartegner ham lidt mens jeg vugger ham lidt igen. Normalt sover han lidt igen og vaagner saa igen. Saadan kan det gaa flere gange og til sidst falder han rigtigt i sovn en time mere eller han vaagner helt og vil ikke sove mere.
Har forsogt at putte ham i mavesakken, hvor han nogle gange sover i flere timer (f.eks. hvis vi er ude at gaa en tur) (i barnevognen sover han ogsa kun i 30 min.). Det er som om han har brug for tryghed og narhed hele tiden. Det er bare ikke altid muligt for mig - der skal jo ogsaa vare tid til vores aldste datter, som heller ikke er saa gammel endnu saa hun forstaar dét. Hun er tvartimod god til at sove!!!
Indtil han blev 4 mdr. ammede han udelukkende hos mig, men da han vaagnede hver 2 1/2 time om natten provede jeg med at give ham lidt rismelsvalling inden jeg lagde ham i seng. Det fik et godt resultat de forste natter, men stille og roligt vaagner han igen nu efter hver 3. / 4. time.
Jeg skifter nu mellem rismelsvalling og majsvalling, hvor han faar 110 ml malk derefter blandet med vallingen som skemad. Han spiser det med god appetit, men jeg ved ikke, om det er for meget/for lidt. Hvor meget skal babyer pa den alder normalt have? Om eftermiddagen giver jeg ham able- pare- eller bananmos. Spises ogsaa meget godt.
Jeg skal starte pa job igen om 1 md. og er nodt til at trappe ham ned med amningen, saa han kun faar hos mig om natten. Hvad skal jeg give ham om dagen? Hernede i Spanien siger man, at man ikke maa give grontsagsmos for ved 6 mdr. Er det rigtigt?
Han skal i vuggestue kl. 7.45 og bliver forst hentet igen kl. 17.00. Havde tankt mig at amme ham inden han tager afsted, men han bliver formegentlig sulten inden middag. Hvad kan man i vuggestuen give ham om formiddagen og hvad kan man give ham til middag, hvis han ikke kan spise grontsagsmos?
Yoel har ogsaa lidt haard mave og specielt nu, hvor han faar valling. Hvad kan jeg gore ved det?
Jeg er ikke saa tryg ved det spanske system og ville gerne hore, hvad en dansk sundhedsplejerske mener omkring sagen. Yoels bornelage siger, at han nok bare er en vaagen dreng, som ikke har brug for at sove sarlig meget. Mht. maden giver man ikke grontsagsmos for babyer er 6 mdr.??????
Med venlig hilsen
Hanne