Svar: Hvordan kan jeg få min dreng til at sove flere timer i træk?
11. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Hanne
Jeg kan godt forstå du bliver forvirret over de forskellige informationer du får både i Spanien og i Danmark. Netop omkring maden, så ved jeg dog, at man har lidt forskellige principper. Og det kan jo være svært at sige om det ene er mere rigtigt end det andet, så derfor må du et eller andet sted også gøre, som du tænker kan passe bedst ind i jeres familie.
Jeg har ladet mig fortælle, at man i Sydeuropa ofte starter med den lidt sødere mad, når man begynder med skemad. Det vil sige at man ofte starter med frugtmos, går over til grød og det sidste man giver er grøntsagsmos. Tanken omkring det er, at børn jo er vandt til den søde smag, idet modermælk er meget sødt og derfor er det lettere at komme igang med skemaden, hvis man starter med at introducere det søde.
Jeg ved at mange af de industrielle produkter også er sødere i udlandet end de tilsvarende produkter i Danmark.
I Danmark siger man at det er vigtigt at man ikke giver børn mad, som er alt for sødt, da det så kan være sværere at vende dem til at spise f.eks. grøntsagsmos. Det er derfor en god idé at man ikke starter for sent med grøntsagerne, hvorimod frugtmosen kan vente og den bør egentlig betragtes som dessert eller gives som topping ovenpå en grød.
Det kan hjælpe dig at læse sundhedsstyrelsens retningslinier, som du finder i bogen "mad til spædbørn og småbørn", som kan downloades via sundhedsstyrelsens hjemmeside. Jeg sender dig et link:o)
Da du skal begynde at arbejde igen, og da Yoel endnu ikke er så gammel, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne erstatte din amning med flaske. Du kan fortsat amme om morgenen og når du kommer hjem fra arbejde og når han skal sove om aftenen - men i løbet af dagen vil det være godt med en sutteflaske med almindelig modermælkserstatning.
Derudover lyder det som om det vil være relevant at du så småt begynder med en skemad. For at tilgodese begge retningslinier, så tænker jeg at du skal begynde med lidt grød. Du kan selv lave grød af ris, majs, hirse og boghvede. Opskrifter finder du i bogen "mad til spædbørn og småbørn", men du kan også købe de industrielle produkter, som du også kan give ham med, når han skal passes.
Du skal starte op med et enkelt måltid om dagen og i begyndelsen er det kun ganske få skefulde, som du så langsomt øger. Når han kan finde ud af teknikken og spiser fint, og når op på en lille dl. så kan du begynde at give ham to gange dagligt. Det er bedre at spise 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. på en gang, både fordi det giver dig mulighed for at variere hans indtag, så han både kan få grød og grøntsagsmos, men også fordi du så kan fylde efter med mælk og det hjælper på at holde maven igang.
Det er en god idé at give ham vand til måltiderne og så er det vigtigt at du ikke giver for meget vælling, men prøver med almindelig modermælkserstatning i stedet. Igen for at holde maven igang.
Jeg kan se at du så småt er begyndt og har lavet skemaden mere tynd som vælling. Det er okay og har været fint for ham her i begyndelsen, men jeg tænker at du skal prøve med en mere rigtig grød nu og gerne lidt risgrød eller en af de andre typer.
Jeg er ret sikker på at lidt mere mad og måske lidt fast struktur og lidt faste tider, vil hjælpe jer, så din dreng begynder at sove lidt mere. Planen du får her, er med udgangspunkt i at han skal passes og der have flaske. Du må så vurdere, hvor meget du allerede nu skal gå ind og give flaske og nedtrappe amning for at det passer.
En plan for dagen med 1-2 måltider skemad, lure, bryst og flaske kan se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Flaske med mme
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske med mme eller grød, evt. med lidt frugtmos på. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske med mme
Sen eftermiddag: Amning og sover nok igen en lille lur
Aften: Grøntsagsmos. Begyndt med lidt gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash. Vand af kop
Flaske med vælling og puttes til natten
Sen aften: Amning
Nat: Evt. bryst
Der er ingen tvivl om at din dreng er en meget tryghedskrævende lille fyr og derfor er det rigtig godt at du prøver at svøbe ham, vugge ham osv. Det er godt at du har en babyslynge at bære ham i og det lyder som om han et eller andet sted sover bedst i din favn.
Det er normalt at børn kan vågne op, når de skifter søvnfase og det lyder som om det er det, din dreng gør. Nogle børn har rigtig svært ved at komme videre i den dybe søvn, hvor de sover tungt og de vågner op ved det mindste - måske har lægen ret i at han bare er en årvågen lille fyr, som ikke sover så længe af gangen. Det vigtige er dog at du er meget opmærksom på hvordan han virker og hvordan han trives.
Hvis han trods kortere lure, hvor han mere eller mindre powernapper hele tiden, alligevel smiler, pludrer, virker glad og tilfreds og udvikler sig godt, så er det jo okay. Men hvis han virker pylret, smågrædende, klynker hele dagen og ikke rigtig har energi til noget andet, så skal der arbejdes på at holde ham sovende - og det gør du faktisk som du allerede gør - nusser ham, kører med ham, svinger ham i liften, luller ham i søvn.
Da vælling har givet en effekt så han har kunne sove op til 4 timer i træk om natten, så tænker jeg dog at maden generelt vil hjælpe jer lidt videre. Prøv så også at få lidt struktur ind, hvor du putter ham lidt mere efter faste tider end efter hvordan han ser ud - måske kan det lade sig gøre at putte ham lidt før han egentlig viser træthedstegn eller måske strække ham lidt mod at han så sover bedre. Du må prøve dig frem, en helt færdig løsning findes desværre ikke:o)
Håber dog at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og skriv endelig igen, hvis du har brug for lige at vende noget med en sundhedsplejerske fra Danmark:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske