Svar: Tilskudsblanding - 6 mdr.
12. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Du kan ikke helt sidestille de forskellige produkter fra Nestlé, Beauvais og Hipp. Alle produkter er gode, men indholdet i dem varierer lidt og så er der forskel på om der er tale om tilskudsblanding eller modermælkserstatning.
Tilskudsblandinger er mælkeprodukter som kan anvendes tidligst fra barnet er 4 måneder gammel og i alderen 4-6 måneder må maximalt gives 2 flasker (400ml) i døgnet. Tilskudsblandinger er ikke fuldgyldige og derfor duer de ikke som eneste ernæring.
Modermælkserstatninger er derimod fuldgyldige og det betyder at barnet kan leve udelukkende af disse. De kan gives fra fødslen.
Forvirringen opstår fordi producenterne nogle gange ændrer på sammensætningen og produkterne skifter således. Lige i øjeblikket er det således at Beauvais har ændret deres allomin 2 så det nu er en tilskudsblanding og derfor ikke fuldgyldig. Nestlé har ændret sammensætningen i Nan og Nan2 således at de nu begge er modermælkserstatninger, samtidig har de nu tilført flerumættede langkædede fedtstyrer til deres produkter. Hipp laver en modermælkserstatning og en tilskudsblanding.
Ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt er der ikke grund til at skifte fra modermælkserstatning til tilskudsblanding, hvis barnet trives rigtig godt på modermælkserstatning. Barnet har ikke umiddelbart behov for de ekstra mineraler, protein osv. som er i tilskudsblandingerne.
Hvis du vil vide præcist hvad de enkelte produkter indeholder af jern, mineraler osv. er du nødt til at læse på de enkelte pakker. Normalt vil type 2, tilskudsblandinger, mætte mere end type 1. Men nogen forældre oplever ikke nogen forskel hvad angår mæthed.
Det er meget forskelligt hvor længe børn sover i stræk og jeg synes ikke det er unormalt at børn i 6 måneders alderen har behov for en sen flaske om aftenen for at kunne sove natten igennem. Det kan sagtens være at din ældste ikke havde dette behov, men børn er forskellige og det du fortæller lyder helt normalt.
Jeg kan godt se at det er lidt irriterende at skulle op om natten og give flaske, men jeg synes det er vigtigt at mælken fortsat er lun, når det er så store mængder din dreng skal have. Det er noget andet, hvis det handler om at han skal lære at drikke kold mælk og du så vil give ham kold Nan som alternativ til sødmælk. Det handler ikke om indholdsstofferne men mere om at hans mave skal følge med og det er rart med lun mælk i maven, når man skal sove.
En acceptabel løsning kunne måske være at du puttede en brik med erstatning ned under dynen, så havde den trods alt lidt mere kropstemperatur og kunne så hurtigere komme på flaske.
De fleste børn drikker fortsat rigtig meget mælk i 6 måneders alderen, ofte omkring 900-1000ml. I takt med at de spiser mere og mere skemad så nedsættes mælkemængden automatisk. Du skal dog regne med ca 750ml det næste stykke tid. Først efter 9 måneders alderen og frem mod 1 års alderen nedsættes mælkemængden til ca 500ml som vil være den mængde din dreng har behov for fremover.
Rigtig meget held og lykke og håber det gav lidt klarhed:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske