Brev:
Vred og ked af det i barnevognen
12. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Vred og ked af det i barnevognen
Kære Helen
Vores dejlige søn som nu er fyldt et år går stadig hjemme hos mig, da vi desværre ikke kan få pasning til ham! Jeg nyder det selvfølgelig, men er ved at være presset på tid, da jeg skal starte i februar.
Vi er dybt frustreret over, at man ikke kan få et ikke-ryger hjem. SÅ vi har nu måtte sige nej til 2 dagplejere fordi de var rygere. Vi gør selv meget ud af at holde ham fra røg og vi kan simpelthen ikke få os selv til at aflevere ham 7-8 timer om dagen i et rygerhjem. Vi ved godt at der er kommet nye regler på området, men alle undersøgelser viser jo at det ikke er godt nok at gå udenfor at ryge eller ind i et andet rum!!! Hvor er vi bare magtesløse i dette system... Vi prøver jo bare at tage vare på vores dejlige dreng, da han ikke selv har et valg og vi kan jo ikke komme om 30 år og sige at vi ikke vidste, at det var skadeligt!
Nå undskyld det var ikke det mit brev skulle handle om idag, havde nok bare brug for ventilering af min vrede og frustration.
Vores søn stortrives virkelig. Han er utrolig nysgerrig, efterligner ord og lyde (pludrer og "snakker" konstant) og er så småt ved at komme op og gå. Jeg ammer ham ved putteritualet om aftenen, resten af dagen er han på vores kost.
Jeg har 2 spørgsmål.
Det ene handler om hans lur i løbet af dagen. Han sover som regel 2-3 timer om formiddagen og 1½-2 timer om eftermiddagen. Han bliver puttet ved 19 tiden om aftenen og sover igennem til næste morgen kl. 5.45. Vi har længe puttet ham ud i barnevognen formiddag og eftermiddag i hans voksipose og han har lagt sig til at sove. De fleste dage uden en lyd, andre med en lille smule brok. De sidste 2 dage har han simpelthen været så vred og ked af det når han bliver lagt ud. Han kæmper for at komme ud af barnevognen og signalere helt klart og tydeligt at han er vred.
Jeg er gået derud med et par minutters mellemrum med det resultat at det ofte gør det værre at han ser mig. Men jeg har den overbevisning, at han skal vide at vi er her og at vi høre hans behov og følelser. Jeg vil ikke ende ud i at stå og vugge ham igen, så derfor bliverjeg ikke derude. Men det er hårdt!!!! Idag tog det en halv time.
Gør jeg det rigtige? Og hvad kan denne vending betyde?
Et andet spørgsmål drejer sig om hans skrigen i løbet af dagen. Ikke at forstå at han er ked af det. Han har fået en tendens til at skrige højt og skingert når han skal kommunikere med os. Altså når der er noget han vil, eller ikke vil. Jeg elsker ham ud over alle grænser, men hvor kan det dog være opslidende at gå i en hel dag. Han er ellers en MEGET glad dreng, men med et højt toneleje. Han ELSKER sine bøger og vi skal læse hele tiden. Vi har prøvet alt - vi kigger på ham og siger og viser at vi har forstået hvad han gerne vil, vi har prøvet at ignorere det - hvorefter han bare bliver ved og ved og ved.
Selvfølgelig er det dejligt at han er så viljefast og han ved bestemt hvad han gerne vil. Men vi har brug for at råd til at vende denne skrigen.
Mange tak for en skøn brevkasse - du er en tryghed i vores hverdag. Vi bor desværre i en kommune, hvor der mangler ressourcer i sundhedsplejen, så vi kan ikke få besøg. Så det er så dejligt at vide, at du kun er en tast væk.
Kærlig Hilsen
en dybt frustreret mor