Svar: Vred og ked af det i barnevognen
12. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg kan forstå at I nu er vendt tilbage til Danmark, jeg håber det er gået godt:o)
Det er dybt urimeligt at børn skal passes i røg, det kan jeg kun tilslutte mig. Alle ved jo hvor skadeligt det er. Jeg håber at I snart finder en brugbar løsning ellers skulle I overveje institution, da der her gælder andre regler.
Med hensyn til lur om dagen, kunne det så ikke tænkes at han protesterer fordi han ikke er helt træt nok. Han sover rigtig meget og det er jo kun dejligt, men måske har han så småt behov for at sove mindre om dagen. Mange børn begynder netop i 12-18 måneders alderen at kunne nøjes med en lur dagligt og det er ikke sikkert at jeres dreng kan det, men måske skulle I prøve at strække ham lidt inden i putter ham og måske tage ham op lidt før, så han stille og roligt får en ny sovevane om dagen.
Med hensyn til hans skrig, så har han jo fundet ud af at det er en måde at kommunikere med jer på og han er nu bevidst om at kunne bruge lyd til at få kontakt. Det er jo egentlig godt nok:o) Men naturligvis lidt belastende i længden. Måske kan I prøve at få ham til at sige en anden lyd, det kunne være at blæse luft ud med læberne (brrr) eller prøve at sige hvislelyde (sssyyyy) eller lignende. Altså lade ham øve lyde, men prøve både at motivere ham til at sige andre lyde og aflede hans skrig ved at begynde at sige andre lyde.
Håber det hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske