Svar: Dele sit legetøj med andre
14. december 2003
Alder:
3 år
Kære Anja
Børn i 3 års alderen af meget selvoptagede og har ikke altid forståelse for at behandle andre som det gerne selv vil behandles. Din datter forstår derfor ikke at hvis andre må lege med hendes legetøj, så må hun også lege med deres. Det tager lang tid at lære.
Det er vigtigt at finde en balance imellem at jeres datter på den ene side har lov til at have sine ting i fred og på den anden side lærer at dele med andre. En mulighed kunne være at I lukker døren til hendes værelse, når der kommer gæster og så forinden tager nogle af de ting frem, som gæsterne måske kan få lov at lege med.
Hvis hun f.eks. har flere dukker, så kan hun selv lege med den ene og gæsten kan så låne den anden; det er et forsøg værd, men det er ikke sikkert at hun vil være med til det.
Leger storesøster med hendes ting en gang imellem? Det kan også være en måde at lære, at der ikke sker noget ved at andre låner.
Som du selv er inde på er det en periode,- det kan dog godt vare længe:o) Måske kan I aftale at de der kommer på besøg, selv medbringer lidt legetøj til deres børn. Hvis jeres datter så vil låne dette, så må de også låne hendes.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske