Brev:
Måltider og mængde af mælk - 7½ mdr.
12. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Måltider og mængde af mælk - 7½ mdr.
Kære Helen
På trods af at vi gik tidligt i gang med at give vores datter skemad, er det den sidste måned tid gået langsomt fremad med måltiderne, bl.a. fordi hun ikke har ville spise med ske, og derfor var det begrænset, hvor meget hun fik spist, når hun selv skulle tage maden med fingrene.
Nu går det rigtig godt, men jeg er lidt i tvivl om, hvordan måltiderne bør ligge, og hvor meget mælk hun må få.
Om morgenen får hun grød, vi rækker hende skeen, som hun selv fint fører ind i munden. Når hun ikke gider det mere, får hun brød og frugt. Til frokost får hun enten grønsagsmos eller rugbrød med pålæg, stykker af grønsager og til dessert frugt eller en figenstang. Til aften får hun, hvad vi spiser, og hun får lov at spise med fingrene, fx pasta med sovs eller farsbrød med grønsager, til dessert frugt eller en figenstang. Til morgenmad og aftensmad får hun mælk på kop, til frokost vand på kop.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud (længden af formiddags- og eftermiddagslur varierer dog meget):
kl. 7: vågner, tøj på, morgenmad, leger, flaske med MME, ca. 200 ml, hun puttes til formiddagslur ca. 2½-3 timer efter hun er stået op.
kl. 10-11: formiddagslur
kl. 11: vågner fra formiddagslur, frokost, leger, flaske med MME, ca. 200 ml, hun puttes til eftermiddagslur - vågen ca. 3 timer
kl. 14-15.30: eftermiddagslur
kl. 15.30: frugt, leger, flaske med MME, ca. 150-200 ml.
kl. 18: aftensmad, herefter nattøj på, leger, flaske, tidligere omkring 200-300 ml, (men de seneste dage kun 100 ml)
kl. 20: puttes og har i et stykke tid sovet indtil tidlig morgen, ca. kl. 6, uden mad, her får hun flaske med 125 ml, hvorefter hun sover videre.
Vi har forsøgt at begrænse flasken om eftermiddagen (der ligger ret tæt på aftensmaden) for at sikre os, at hun er sulten til aften, men synes ikke, vi kan mærke den store forskel på appetitten til aftensmaden. Og flasken om aftenen inden puttetid tager hun nu kun modvilligt 100 ml af. Hun har derfor også vågnet tidligere om natten for at få flaske, da hun ikke har fået fyldt op om aftenen.
Er det forkert at begrænse hendes eftermiddagsflaske, og hvordan synes du generelt vores dagsplan ser ud?
I alt får hun omkring 8-900 ml MME - er det for meget i hendes alder, eller skal hun bare have lov at spise den mælk, hun gerne vil have?
De bedste hilsner,
Elisa