Svar: Søvn - 3 mdr.
12. januar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Charlotte
Det lyder umiddelbart som om din lille dreng vågner pga uro i maven. Det er godt at han er i stand til at prutte og komme af med luften ad den vej - og han bøvser tilsyneladende også en del, således at forstå at der en en sammehæng imellem hans gylpning og det at han bøvser?
Jeg tror det er vigtigt at du prøver i løbet af dagen at hjælpe ham af med luften. Prøv at lægge ham på maven, når han er vågen f.eks. hen over ammepuden, prøv også at cykle med hans ben og se om du kan give ham lidt mavemassage, så du får ham helt afslappet. I takt med at han bliver ældre, vil hans tarmsystem også blive mere modent og det bliver lettere for ham at komme af med luften og også lettere for ham at bearbejde maden, han får i maven.
Vær opmærksom på den flaske du giver ham inden puttetid om aftenen. Ofte sluger børn mere luft, når de spiser af flasken, så prøv at holde lidt pauser undervejs og se om du kan få ham til at bøvse godt af i forbindelse med at han spiser denne flaske. Præcis som du også forsøger under amning.
Du kan også prøve at elevere ham lidt, så han ligger lidt højere med hovedet. Han må ikke få en pude, men du kan lægge et ringbind, en lille pude eller lignende ind under madrassen, så han løftes lidt op. Det hjælper ham til at komme lidt bedre af med en evt. bøvs, så alt luft ikke nødvendigvis skal igennem maven.
Ellers er det rigtig godt med en sut, som du også allerede forsøger, da sutten sætter gang i tarmsystemet uden at der kommer mere mad ned, så det lyder umiddelbart som det helt rigtige du gør.
Jeg tænker umiddelbart at det er et modenhedsproblem og at tiden derfor arbejder for jer. I takt med at han begynder med mere fast føde, så vil det ligge lidt tungere i maven, han vil ikke gylpe helt så meget og sandsynligvis få lidt mere ro på.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske