Svar: Ammenedtrapning - 6 mdr.
12. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Anni
Først vil jeg lige sige at der jo kan ske rigtig meget på 1½ måned, men du har ret i at din datters mælkeindtag fortsat vil være ret stort på det tidspunkt og spørgsmålet er, hvorvidt hun vil kunne tage sit behov af en kop. Det er derfor alfa omega at I fortsat øver koppen så meget som muligt - eller forsøger med et snapseglas, da det er lettere for de fleste børn pga størrelsen. Prøv også gerne med lidt kold mælk af kop - det kan være en lille smule sødmælk, men det kan også være lidt kold modermælkserstatning.
Da jeg går ud fra at du skal arbejde i tidsrummet 8-16, så tænker jeg at det hovedsageligt er formiddags og middagsamningen din datter skal lære at være foruden. Du vil fortsat kunne amme hende tidlig morgen og du vil også kunne amme hendes sen eftermiddag, når du kommer hjem samt om aftenen.
I takt med at hun bliver ældre bliver hun bedre og bedre til at spise og vil således kunne spise større portioner og via den vej kunne mættes godt af. Hendes efterfølgende mælkeindtag burde således kunne dækkes via kop i løbet af formiddagen og til middag.
Hun har jo godt af sin amning og spørgsmålet er derfor hvor meget du skal trappe ned lige nu og her. Din mælk er jo vigtig for hende og det lyder også som om I har en rigtig god rytme. Derfor tænker jeg at det måske skal vente til nogle dage før du starter, med at forsøge og ændre på tingene. Samtidig tænker jeg også at nogle gange giver tingene sig selv, fordi far jo af gode grunde ikke kan amme og når du ikke er til stede, ja så er den mulighed udelukket. Der er derfor børn som affinder sig med situationen og fint lader sig putte med en sutteklud og en tur i barnevognen efter en gang skemad og en tår mælk af en kop. Det har man jo lov til at håbe på.
Hvis du beslutter dig for alligevel at gøre forsøget allerede nu, så tænker jeg at du må prøve at køre efter princippet 'sov-spis-leg-sov', så din datter får bryst, når hun vågner af lur, herefter leges der, spises skemad osv. og så puttes hun uden brystet. Det kan forsøges i dagtimerne, men om aftenen synes jeg ikke det er noget problem at hun ammes, når hun skal sove. Det er en del af hendes putteritual og det er en dejlig måde at sige godnat på.
I stedet for at lade hende græde om natten, når du ved at hun gerne vil have brystet, så tænker jeg at du skal prøve at lægge hende til, når hun beder om det. Forsøg så i stedet at trække brystvorten ud af munden på hende, når hun lige har suttet lidt. Hvis du ligger ned og ammer om natten, så vug hende blidt imens hun ligger ved siden af dig, kærtegn hende lidt, hold hendes lille hånd om din finger osv. Protesterer hun mod at du fjerner brystet, så giv det igen, men hele tiden forsøge at få det ud imens du kærtegner og vugger lidt. Tanken er at hun på sigt vil kunne nøjes med dine kærtegn og på den måde blive beroliget uden at hun behøver brystet i munden.
Det er ikke sikkert at I får lært hende at tage sut eller flaske. Man kan ikke sige at børn ofte ikke vil begge dele, nogle gange vil børn faktisk godt tage imod sutten, men nægter flasken og omvendt og der kan også være en sammenhæng som I beskriver - at hun kun vil den ægte vare:o)
Hvis hun ikke vil andet end bryst, så tænker jeg dog at hun nok skal få sit mælkebehov dækket. I en alder af 7½ måned vil de fleste børn få dækket deres behov rigtig fint med 3-4 amninger og så kop derudover. Det vil sige at du fortsat kan give hende mælk morgen, eftermiddag, aften og evt. sen aften og så er hun dækket ind, da hun samtidig også vil få lidt mælk af kop i løbet af dagen af far.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske