Brev:
Sove ikke igennem endnu - 5 mdr.
12. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Sove ikke igennem endnu - 5 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig angående min datters sovevaner. Hun havde en længere periode ved 4 måneders alderen, hvor hun sov meget dårligt og uroligt. Dette har ændret sig en del, og hun sover igen godt om natten.
Hun er også godt i gang med skemaden, og hun får tilbudt to måltider om dagen. Om formiddagen spiser hun grød med frugtmos, hvor hun med lethed kan spise 2 dl. Ved 17 tiden får hun kartoffel/grøntsagsmos, men dette er hun ikke så glad for. Nogle gange spiser hun ½ dl, mens andre gange nægter hun efter 5 skefulde. Hvordan skal vi vænne hende til at spise mere mos om aftenen?
Nu bliver hun snart 6 måneder, og der bliver variationen i maden jo en del større, så håber det får hende til at spise lidt mere.
Hun får flaske ved siden af, og får cirka 150-170 ml pr. gang 4 gange dagligt plus én gang meget tidlig morgen. Hun kan ikke spise mere pr. gang.
Men mit spørgsmål går på, om hun stadig har behov for den ene flaske om natten? Hun bliver lagt i seng 18.30, og selvom vi har prøvet at holde hende vågen til senere, så har vi efterhånden bare accepteret, at hun gerne vil sove tidligt og stå tidligt op.
Om natten vågner hun et par gange for at få sutten, men ellers sover hun fint hele natten indtil klokken 04-05 stykker, hvor hun bliver meget urolig og vil have sut hver 5. minut. Giver man hende ikke sutten bliver hun ulykkelig og bryder i gråd. Efter en halv times kæmpen med hende overgiver vi os, og giver hende flasken, hvor hun spiser 200 ml på meget kort tid.
Er det en dårlig vane eller er hun simpelthen sulten?
Vil heller ikke give hende for meget mælk i løber af dagen, idet hendes skemad også skal spises. Skal vi nu vænne hende af med natflasken? Det er på ingen måde irriterende for mig at stå op og give hende den, men mere om det bliver svært at vænne hende af med mad om natten på et senere tidspunkt.
Vil gerne høre hvordan vi skal takle dette?
Med venlig hilsen
BC