Svar: Sove ikke igennem endnu - 5 mdr.
12. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære BC
Din datter er kun 5 måneder og jeg er helt sikker på at hun har behov for sin flaske om natten.
Man siger normalt at børn først efter 6 måneders alderen rent ernæringsmæssigt ikke har behov for mælk om natten, men her er det vigtigt at medtænke at børn i denne alder fortsat ikke kan forventes at sove 10 timer uden mad. At sove igennem er at sove, få mad og sove videre. Det vil sige at de fleste børn (og faktisk til de er ret gamle) vil have behov for en flaske, når de puttes (19-20), igen sen aften (22-23) og så tidlig morgen (05-06).
Så længe jeres datter er under 9 måneder gammel, så udgør mælk fortsat en rigtig stor del af hendes indtag og I må gå ud fra at hvis I starter med skemaden og tilbyder hende flaske herefter, når hun f.eks. skal sove, så vil hun stille og roligt selv være i stand til at regulere sit behov. Stille og roligt vil hun altså øge sit indtag af skemad og spise mindre og mindre af flaske. Sålænge hun spiser 150-200ml mælk, så har hun behov for mælken.
Det er korrekt at I fra 6 måneders alderen kan forsøge med mange flere forskellige slags grøntsager. Prøv dog med lidt forskelligt allerede nu og se om noget er mere interessant end andet. I kan forsøge med gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash, avokado og i takt med at hun nærmer sig de 6 måneder kan I forsøge med de lidt grovere og mere smagfulde, som forskellige slags kål og porrer. Nogle børn bryder sig ikke om kartoffelmos, så hvis I har forsøgt med dette, så prøv at springe det over og se om hun hellere vil mos med andre grøntsager:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o) Det lyder som en rigtig dejlig pige I har fået jer der.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske