Brev:
Mad og søvn - 6 mdr.
12. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Mad og søvn  - 6 mdr.
Hej Helen
Jeg har fulgt med i denne brevkasse i flere måneder nu, og har fået megen gavn af den. Men jeg har nu brug for mere specifik hjælp. Min datter er 6 ½ måned og vejer en 11-12 kg. Hun havde en fødselsvægt på 4600g så hun følger bare sin kurve. Hun trives og er allerede så småt ved at kravle. Mit spørgsmål drejer sig om mad og søvn.
1)
Jeg er ved at stoppe med at amme og er meget i tvivl om, min pige får nok at drikke. Jeg har tilrettelagt hendes måltider efter dine råd, og det fungerer fint.
Tidlig morgen: Bryst
10.00 Havregrød m. vand
13.00 Grøntsagsmos m. vand
15.00 mme 150 ml
16-17.00 vælling 200 ml. (nogle gange springer vi over)
18.30 grøntsagsmos m. vand
20-22 vælling 200 ml
00.30 bryst
Jeg syntes dog det er en svær overgang fra amning til mme. Jeg glemmer simpelthen ofte, at give hende mælk mellem måltiderne. Hun drikker ikke så meget vand til måltiderne, max. 50-60 ml.
Jeg er også meget i tvivl om jerntilskud. Eftersom hun får mere end 400 ml vælling/mme på en dag, har jeg sprunget det over. Jeg har forsøgt at tælle tissebleer, men det er meget op og ned. Hun trives fint, så derfor er jeg ikke vildt bekymret.
Jeg har bare brug for nogle retningslinjer for, hvor meget hun skal have at drikke?
2)
Mit andet spørgsmål drejer sig om søvn. Min pige har været utrolig uheldig i sine første måneder. Hun har haft mellemørebetændelse to gange m. efterfølgende vand i ørene i lang tid, forkølelse tre gange, hun har fået sine første fire tænder, 3 dages feber og derudover er hun utrolig følsom overfor fremmede mennesker. Hun havde kolik de første fire måneder.
Den lange vej til vores nuværende situation er for træls at opsummere, men situationen er således, at hun p.t. kun vil sove i favn. Dvs. jeg har brugt måneder på at ligge med hende inde i sengen, hver gang hun skulle sove. Om aftenen ligger min kæreste så med hende. Hele natten ligger hun mellem os. Det er vi ved at være meget trætte af. De sidste par dage har det lykkes mig, at svøbe hende og dermed få hende til at sove i sin egen seng i op til 40 minutter ad gangen. Jeg skal synge og vugge hende i ca. 10 minutter for at dette virker. Ellers er det kun sket i lift eller barnevogn, at hun sover alene. Og hun skal altid vugges.
Så vil jeg høre dig om det er en god idé at fortsætte med dette – eller om hun er for gammel til at svøbe. Hun er et meget varmt barn, så jeg er selvfølgelig ikke så meget for, at hun bliver svøbt. Min kæreste og jeg er ved at være noget desperate, så næste trin bliver ”Godnat og sov godt”. Og det vil jeg meget gerne undgå.
Tak for en fantastisk brevkasse
Med venlig hilsen
Maria