Svar: Mad og søvn - 6 mdr.
12. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og dine rosende ord til mig og velkommen til:o)
Det lyder som om du har en rigtig dejlig datter og jeres plan for dagen er super fin. Jeg er dog i tvivl om hvad du mener med at du "glemmer at give mælk mellem måltiderne"? Mener du at hun skal tilbydes yderligere mælk end det du har beskrevet her, som er 2 x amning og 3 x flaske eller mener du at du kommer til at glemme en flaske en gang imellem?
Hvis du ammer 2 gange og giver flaske 3 gange som du beskriver i din dagsplan og derudover tilbyder vand til maden, så lyder det som om din datter er rigtig fint dækket ind. Din datter er nu 6 måneder gammel og hun spiser allerede rigtig flot, så det betyder også at det nok er begrænset hvor meget mælk hun kan rumme ved siden af. Jeg ved at der er lavet undersøgelser som viser at børn omkring 6 måneders alderen får mellem 900-1000ml mælk i døgnet, når de ammes. Modermælkserstatning mætter jo lidt mere og måske drikker din datter så lidt mindre, men tilsammen når hun nok op på 750ml og det er helt super. Vand drikker hun så ved siden af og her må du tilbyde til maden og lidt ved siden af.
Nu er det efterhånden lidt tid siden jeg har været på børneafdelingen, men så vidt jeg husker så er beregningen for væskebehov og børn:
0-2 år: 150ml/kg/24 timer
2-5 år: 100ml/kg/24 timer
5-8 år: 80ml/kg/24 timer
Det kan godt være at der findes andre formler og det kan også godt være at der er specielle regler for syge børn, at man skal medregne perspiratio (sved) og lignende. Men umiddelbart tænker jeg at du godt kan regne nogenlunde med ovenstående. Da din datter er en stor pige, så vil dette regnskab give ca 1½ liter væske i døgnet. Og det lyder af rigtig meget, men du må regne med at hun nok når op på ca 1000 ml med den mælk hun får hos dig og den mælk/vælling hun drikker af flaske og derudover får hun så også lidt vand. I takt med at hun bliver større, så bliver hun også bedre til at drikke af kop og vil derfor kunne drikke mere.
Jeg synes derfor at du roligt kan fortsætte som nu og så regne med at hun er dækket fint ind. Du skriver jo også at du ikke er vildt bekymret:o)
Det er rigtigt at hvis du giver hende mindst 400ml mme/vælling, så behøver hun ikke at få jerntilskud. Jeg ved godt at hvis man udregner jernindholdet i modermælkserstatning og sammenligner dette med det anbefalede indtag, så lyder det som om at barnet får for lidt jern. Men ifølge sundhedsstyrelsen så handler et om at når børn får jern gennem modermælkserstatning så optager kroppen det på en anden måde og derfor er de 400ml i orden.
Med hensyn til at falde i søvn selv, så tænker jeg at det ikke er så meget det med at hun skal vugges og svøbes, som er problemet, men nok mere at hun jo efterhånden er for tung for jer at bære rundt på og derfor er I nødt til at finde en ny rutine.
Det lyder rigtig fint og omsorgsfuldt det I gør nu og jeg tænker at I gerne må fortsætte med at svøbe hende, når I lægger hende fra jer. Giv hende også en sut, en sutteklud eller lignende hos sig, måske en spillemaskine, som I kan trække op osv. Sid lidt hos hende, hold en hånd på hendes lille krop, gerne så der er lidt tynge og vug hende så stille. Prøv så at gå fra hende, ganske kort tid af gangen, aldrig mere end 3 minutter imellem og vend så tilbage.
Hvis hun er helt ulykkelig, så må I naturligvis tage hende op, I skal også kærtegne hende og betrygge hende i at I er der, men så forsøger I atter at gå.
"Godnat og sov godt" er meget med: Ikke kærtegne, ikke synge, ikke vugge, ikke røre dit hår, ikke få noget at drikke osv. Samtidig forlænger den også hele tiden tidsintervallet fra man går og til man viser sig igen - og sådan behøver det jo ikke være.
Der er dog ikke noget i vejen for at I prøver at lære jeres datter at sove i sin seng, at I går for hele tiden at vende tilbage, at I betrygger hende i at I er der, at I lytter til hende og reagerer hensigtsmæssigt på de signaler hun sender jer. Hvis hun er ulykkelig og føler sig forladt, så må I være der for hende, men hvis hun bare er træt og har brug for lige at ligge lidt for at kunne finde roen og så falder i søvn, så er det jo også okay. Generelt handler det om at lytte - både lytte til sit barn og de signaler man får, men også om at lytte til sig selv - hvad kan jeg som mor/far holde til i mit hjerte.
Jeg møder jo i mit arbejde forældre som fortæller mig at de sidder i stuen og græder fordi de ikke kan klare at barnet ligger og græder i værelset ved siden af, men barnet skal jo lære at sove! Hallo - det dur ikke, så husk at lytte, til jer selv, til jeres barn, til hinanden.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre og håber at høre hvordan det går:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske