Brev:
Sovevaner 9 måneder
12. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Sovevaner 9 måneder
Kære Helen
Marcus er 9 mdr. og jeg har et spørgsmål om sovevaner.
Jeg er for det meste oppe 2 gange om natten, det har været 3 for 1 måned siden, men så fandt jeg ud af, at hvis jeg hjalp ham om på siden at ligge, så faldt han i søvn igen. Det gik i ca. 2 uger, så virkede det ikke mere, men det er så kun 2 gange nu, jeg er oppe. Han kan kun falde til ro ved at blive lagt til bryst. Har også prøvet at give ham vand, men det vil han ikke have. Han har aldrig villet tage en flaske med sut på, men jeg har fået ham til at sutte på en ”tud”. Jeg har prøvet at berolige ham ovre i hans seng med hånd på hans bryst mv., det er hjulpet nogle gange, men det virker ikke så mange gange mere.
Mit spørgsmål går på følgende: Han kan også falde til ro, ved bare at komme over i vores seng at ligge, uden at få bryst, han putter bare ind til mig. Skal jeg lade ham få lov til det, eller er det en dårlig vane at give ham? Hvis det er ok, skal jeg lægge ham over i sin egen seng, når han er faldet til ro, dvs. i søvn igen? Så vågner han jo bare, men falder forhåbentlig i søvn igen hurtigt.
Hans seng står i vores soveværelse; vi får først et værelse til ham sidst på året, da vi er ved at bygge ud. Eller skal jeg ligge ham til bryst de 2 gange (max 5 min.) og så lægge ham over i sengen igen (han falder i søvn med det samme igen)?
Jeg ved at du siger til mange, at far her skal komme på banen, men jeg vil helst have at han får lov at sove om natten, for han arbejder ca. 16-18 timer i døgnet pt., og han har altså brug for søvnen.
På forhånd tak.
Mange hilsner
Hanne