Svar: Sovevaner 9 måneder
12. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Hanne
Rent ernæringsmæssigt, så har din dreng ikke behov for mælken om natten og som du beskriver det, så lyder det bestemt som om det også handler meget mere om tryghed.
Du nævner selv lidt forskellige muligheder og jeg synes det hele lyder rigtig fint. Da jeg dog tænker at mælken ikke er nødvendigt, så hælder jeg mest til at du forsøger at få ham til at sove videre i sin seng og hvis dette ikke virker, så kommer han over til jer - men du ifører dig en stram t-shirt eller lignende, så han ikke har babs og nutte lige i udsyn og han skal ikke ammes.
Prøv at hjælpe ham med at skifte stilling, vugge ham lidt imens han ligger ned, holde en lidt tung og beroligende hånd på hans krop, holde ham i hånden, kærtegne, stryge ham over håret osv. alt andet end amning. Dette kan du gøre både i hans seng og hvis han ligger hos dig.
Når han har fundet roen, så synes jeg du skal prøve at flytte ham tilbage til sin seng igen. Jeg tænker at han stille og roligt vil affinde sig med at være der og blive bedre og bedre til at finde roen og komme videre i søvnen. Sandsynligvis ved hjælp af dine kærtegn i starten, men stille og roligt bare ved et "syy - jeg er lige her", netop fordi jeg ikke er i tvivl om at det handler om tryghed.
Så for at opsummere, så prøv i første omgang om du kan få ham videre i søvnen i hans egen seng. Hvis dette ikke virker, så tag ham i jeres seng, am ham ikke og put ham tilbage i hans egen seng igen, når han er faldet til ro.
Rigtig meget held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske