Brev:
Nu spiser hun ikke
12. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Nu spiser hun ikke
Hej Helen
Ja, det virker helt barokt, for jeg skrev til dig for godt en måned siden (3/12) fordi jeg bar lidt bekymret fordi min datter spiste helt utrolige mængder mad.
Nu er situationen så vendt 180 grader.
Hun er nu blevet 7 mdr. Vi startede på skemad da hun lige var blevet 4 mdr., og det er gået fint - dog har mine forsøg på at gå fra at blende grøntsagerne til kun at mose dem ikke været succes. Jeg prøvede til flere gange, hvor hun ikke ville have mosen. Det blendede spiste hun som normalt.
Endelig lykkedes det dog at få hende til at spise det grovere mosede mad. Men det var slet ikke med samme iver som før - og vovede jeg at putte kød i, ville hun ikke have det. Hun har således stort set stadig ikke fået noget kød! Kylling går lige an, men fisk snerpes munden sammen af.
Lige efter nytår blev hun ret forkølet, mistede stemmen og havde lidt feber. Det gik over i lidt dårlig mave og en slem gang trøske, som vi fik behandlet - hun har været i behandling i snart en uge.
Trøsken gjorde at hendes madindtag næsten stoppede - jeg tror simpelthen det gjorde ondt på hende at få noget som helst i munden andet end sutteflaske. Jeg fik dog lidt banan og grød godt blandet op med frugtmos i hende.
Den slemme omgang trøske har desværre også helt sat en stopper for min amning. Hun ville simpelthen ikke tage brystet, og nu er der gået over en uge, og hun kigger på mig som jeg jeg forsøger at kvæle hende blandet med undren når jeg forsøger at tilbyde brystet - den skid er vist slået:-(
Nu kan jeg ikke se trøske mere og snotten er væk - men hun VIL bare ikke begynde at spise igen! I dag har hun således indtaget 200 ml. MME da hun vågnede (hun sover igennem) 1½ teske havregrød (som hun før SKOVLEDE ind), 200 ml. MME til formiddag, ½ banan ved 14-tiden - og så fik hun tiltusket sig en riskiks fra sin storesøster, som hun med stor iver sad og tyggede på/gennemsavlede. Til aften blendede jeg hendes favorit-grøntsager(kartoffel, gulerod, broccoli og majs) og hun spise måske 15 teskefulde(hvor hun også før ville have grovædt). Til slut fik hun 200 ml. majsvælling inden sengetid.
Hendes mave er gået helt i ged pga. al den mælk og mangel på fast føde. Hun skider sådan nogle tynde bleer, der ryger helt op ad maven/nakken - og laver mange af dem.
Når jeg tilbyder hende mad med ske, lukker hun læberne tæt sammen. Jeg forsøger så at give hende noget hun kan sidde og pille med - en gulerod eller agurk eller noget af min mad, som hun passende kan gnave i - og så forsøger jeg løbende at tilbyde hende mere med skeen. Men hun VIL bare ikke! Tilbyder jeg så flaske, labber hun nemt 200 ml. i sig.
Hvad søren skal jeg gøre? Har du hørt om babyer der er gået helt "tilbage" i udviklingen og kun vil have flaske??
Hvordan får vi startet på en "frisk"?? Skal jeg droppe at lave grød mon? Det er helt klart den hun har spist mindst af på det seneste...
Er det et stort problem at hun ikke får kød???
Det er virkelig frustrerende - især måske fordi jeg aldrig havde den slags problemer med hendes storesøster. Hun spiste gladeligt alt hvad vi satte foran hende, og vi havde super nemt ved at gøre hendes mad grovere og mere varieret... Jeg tror endda vi var igang med små rugbrødshapsere da hun var 7 mdr., men jeg tør slet ikke give den slags til lillesøster endnu!
Hov! En sidste ting jeg har spekuleret i er tænder - hun fik 2 tænder lige før jul, og det gav faktisk inden brok overhovedet. Jeg kan slet ikke se at hendes gummer ser ud som om der er tænder på vej, men det kan jo selvfølgelig ikke afvises...
Nej, jeg er altså på herrens mark! Hvis jeg så bare vidste at hun "bare" er kræsen - men jeg bliver hele tiden i tvivl om hun er syg, har ondt, har trøske, har dårlig mave osv. osv. osv....
Tror du måske du kan hjælpe??
Sikke dog noget rod - håber du har tygget dig igennem det;-)
Mange hilsener
Rikke