Svar: Nu spiser hun ikke
12. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Her kommer lige et citat fra mit sidste svar: "Der kan sagtens komme et tidspunkt, hvor hun ikke spiser så meget og det er så også i orden og du skal ikke gå i panik. Men der sker nogle gange at der er lidt stilstand i skemaden. Men på det tidspunkt kan din datter sikkert begynde at få lidt brødskorper og lignende i hænderne i stedet og så er hun klar igen."
Det er så det tidspunkt du er nået til nu:o) Du fortæller at din datter fik tiltusket sig en riskiks og det var lykken - det er vejen videre frem. Hun skal til at have mad, som ikke er med ske, meget mere familiemad og måske skal du ikke være så bange for at forsøge med lidt rugbrødshapsere. Her kan du bruge smørbart pålæg som leverpostej, sildepostej, torskepostej, giv hende indmaden af en frikadelle og måske lidt kylling som du allerede har forsøgt dig lidt med.
Prøv at give hende grøntsager i stykker og lignende, som hun kan sidde med i hånden. Det med skeen skal nok komme tilbage igen, men hun har brug for lige at få lov til noget nyt og med den alder hun har er det okay. Trøsken har givet hende en dårlig erfaring med at spise og for at komme videre er det nødvendigt at du udnytter hendes nysgerrighed og lyst til at prøve nye ting - hun vil rigtig gerne det hun ser storesøster gør, det storesøster putter i munden og det skal du udnytte.
Hun er ikke syg, trøsken er overstået, den tynde mave skyldes sandsynligvis hendes øgede indtag af mælk (eller en eftervirkning på at hun har været syg) og hun må gerne få rigtig mad. Så prøv om ikke du tør forsøge dig med lidt fastere og lidt mere familiemad allerede nu:o)
Fortsat held og lykke med hende og ja jeg har set børn som pludselig (ofte i forbindelse med sygdom) ikke vil spise og går tilbage til mælken igen - det kan blive problematisk på sigt, men der er I ikke endnu:o) Vær opmærksom på at hun ikke bliver ved med at øge sit mælkeindtag og prøv hele tiden at tilbyde andet. Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske