Brev:
Alternativ til D-dråber og ACD dråber samt 10 uger med vedvarende reflux
12. januar 2007
Alder:
2 mdr.
Til Netsundhedsplejersken
Jeg har en dreng på 10 uger, som generelt er en glad dreng, der trives og tager på som han skal, men han døjer en del med vedvarende reflux/sure opstød og dette generer ham meget.
Jeg ammer ham og drikker ikke længere komælk, da jeg har fundet ud af, at dette får hans sure opstød til at blive endnu værre, men han døjer stadig meget med disse opstød, og bryder ofte ud i gråd, når han har opstødene.
Jeg har prøvet at holde ham oprejst i ca 20 min efter hver amning, og forsøgt at holde op med forskellige madvarer som f.eks. citrusfrugter, stærk krydret mad, osv, men desværre har han stadig reflux.
Har du nogle gode råd til hvad jeg kan gøre for at afhjælpe hans ubehag?
Udover at græde krænger han nakken helt tilbage for ligesom at undgå at få "opkasten" op i munden - og nogle græder han i op til 3 timer i træk, hvorefter han falder udmattet i søvn.
Dette er særligt hårdt da det oftest er om aftenen/natten han tager disse turer - og jeg selvfølgelig heller ikke har så meget overskud på dette tidspunkt.
Håber du har nogle gode råd, da jeg snart ikke ved hvad jeg skal gøre for at hjælpe ham.
Yderlige har jeg et spørgsmål ang. D-dråber og ACD-dråber. Findes der et alternativ til disse dråber, for han kan nemlig ikke tåle D-dråberne. Dem får han decideret mavesmerter af, og det virker også som om ACD-dråberne er med til at forværre hans reflux.
Dog vil jeg gerne give ham D-vitaminerne, da de jo er vigtige for hans vækst. Findes der alternativer til ovennævnte?
På forhånd tak
Maria Louise